Har en fundering på mitt va,av,sp som ja ska gräva in om nån månad.

Gräver ja snett in till huset så kommer ju va och av komma under mitt garage. Eller ska man gräva in det så man inte bygger garaget uppe på det?! Hoppas ni förstod min fundering. Bifogar en mycket lätt bild...


Sen har jag en annan fråga, jag är ingen expert på detta så då är det bättre o fråga!

Marken består av:
Silt -1.0 m
Finsand/siltig finsand
Morän -3,0 m

Som jag har förstått det så ska det inte vara några problem att bygga på silten och då ska jag ju inte behöva schakta bort onödigt med material, har jag förstått fel eller ??!

Hittade detta:

"Silt, Det är ett lömsk material som normalt har hög bärighet och god infiltration, men vid regn förlorar det all bärighet och det är ett synnerligen tjälfarligt material. Rådet vi fick var att använda geoduk, att inte utsätta den blottade schaktgropen för regn, att använda slät skopa för att inte riva upp ytan och att inte gräva vid tjäle. Dessutom rekommenderade de att vi skulle ha isolering en meter ut från plattan runt om hela huset för att minska risken för tjälskjutning. Däremot om vi gjorde allt rätt skulle marken tåla att bygga ett sjuvåningshus på! "
 
  • hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silt är ju en nyare och grövre indelning av jordarter inom spannet 0,0002-0,06 mm. De äldre namnen är mjäla och finmo. Vad jag har hört så är det framförallt mjälan som är sådär lömsk och tjälfarlig och helt plötsligt bara kan rinna iväg. Finmon är betydligt grövre och stabilare. Har du mer detaljerade uppgifter på din jord så är det ju värt att väga in.
Mjäla: 0,002-0,02 mm
Finmo: 0,02-0,06 mm

Ligger du helt inom mjälaintervallet så kanske man bör tänka efter om man ska bygga på det eller inte, men jag är långt ifrån en geotekniker.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Silt är ju en nyare och grövre indelning av jordarter inom spannet 0,0002-0,06 mm. De äldre namnen är mjäla och finmo. Vad jag har hört så är det framförallt mjälan som är sådär lömsk och tjälfarlig och helt plötsligt bara kan rinna iväg. Finmon är betydligt grövre och stabilare. Har du mer detaljerade uppgifter på din jord så är det ju värt att väga in.
Mjäla: 0,002-0,02 mm
Finmo: 0,02-0,06 mm

Ligger du helt inom mjälaintervallet så kanske man bör tänka efter om man ska bygga på det eller inte, men jag är långt ifrån en geotekniker.

/Kalle
Tack för bra svar!

Tyvärr har jag inte fått nå mer info genom den geotekniska undersökningen som gjorts. Men detta är i ett område där dom redan byggt ca 10 st hus, våran del är etapp 2. Får väl göra en rejäl bädd först då !
 
Hemmakatten
Tyvärr verkar det vara så att man idag bygger på mark som man för bara 20 år sedan ansåg vara helt oduglig för bostäder. Vet ett område (finns säkert massor) nordväst om Stockholm där ca 100 villor byggs/byggts på gammal sjöbotten. av dem har kanske 5 stycken pålats, de andra inte. Inte pga av att det inte skulle behövas men för att hus- o tomtförsäljarna säger att det går bra ändå.
Att få sättningar i huset innebär enorma kostnader att åtgärda. Jag skulle ta det säkra för det osäkra och se till att grunden blev gjord enligt konstens alla regler o med både hängslen o livrem.
 
När det gäller dragningen av dina rör, så försök få till dem så de inte går under garaget. Det må vara bittert att om 50 år gräva upp en prisbelönt rosenbuske, men att riva delar av garaget för att komma åt det läckande röret är mer bittert.

Om dina markförhållanden så tror jag det är bäst att hitta en byggnadsingenjör som kan de lokala förutsättningarna för konsultation. Markförhållanden och geoteknik är det svårt att säga något om på distans.
 
danny_falun skrev:
Som jag har förstått det så ska det inte vara några problem att bygga på silten och då ska jag ju inte behöva schakta bort onödigt med material, har jag förstått fel eller?
Har liknande förhållanden på min tomt.
Ställde samma fråga till mina geotekniker och fick till svar:

Det är all mulljord som skall tas bort. Ni skall alltså gräva bort all den mulljord som ligger där, vilket kan variera lite över tomten. Har ni problem med att se var mulljorden slutar kan geotekniker komma ut och bedöma detta medans ni gräver.
(Givetvis mot ersättning)
 
Xiter skrev:
Har liknande förhållanden på min tomt.
Ställde samma fråga till mina geotekniker och fick till svar:

Det är all mulljord som skall tas bort. Ni skall alltså gräva bort all den mulljord som ligger där, vilket kan variera lite över tomten. Har ni problem med att se var mulljorden slutar kan geotekniker komma ut och bedöma detta medans ni gräver.
(Givetvis mot ersättning)
Okej, men då är jag helt med...!
 
Och priset att de kommer ut och kontrollerar kostar 700 kr + moms...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.