Hej, vi har tagit bort en matta ur hallen, så kvar ligger golvspånet. Jag skall skriva fast skivorna tänkte jag för att ev få bort lite knarr. På ett ställe har vi en liten förhöjning vid en regel har vi märkt, så frågan är då hur man skall göra vid den? Går den förhöjningen att trolla bort på något vis? Man är ju inte supersugen att såga upp golvspånen och sen försöka få dit nya och passa bra. Men måste man, så måste man väl

Tänker att finns förhöjningen kvar och man lägger nytt klickgolv, så är väl risken stor att man får glipa/springa där, speciellt om det skulle vara så att huset rör sig

Några tips på hur man bör/måste göra, på enklast billigast vis
 
BirgitS
Hur hög och stor är förhöjningen jämfört med vad golvtillverkaren specificerar för ett godkänt underlag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur hög och stor är förhöjningen jämfört med vad golvtillverkaren specificerar för ett godkänt underlag?
Den är ej superhög, men har ej mätt ännu mer än med vattpasset och får en liten förskjutning. Men skall undersöka den mer
 
Om det är mindre ytor så kan man ju bygga upp lite med masonit eller motsvarande. Ev finlir med et pr lager lumppapp. De flesta klickgolv brukar väll vara specade för 2-3mm på 2m eller så om jag minns rätt. I praktiken går det nog ofta med lite mer.
 
F Fredrik99 skrev:
Om det är mindre ytor så kan man ju bygga upp lite med masonit eller motsvarande. Ev finlir med et pr lager lumppapp. De flesta klickgolv brukar väll vara specade för 2-3mm på 2m eller så om jag minns rätt. I praktiken går det nog ofta med lite mer.
Ja jag skall kika få se. Vad jag vet och märker av är det bara på ett litet område 1x1 m kanske eller mindre. Troligen någon typ av sättning, då man ser sättningsprickor i teglet (har haft murare här och kika på det som säger det ej är någon fara med det, då det ej rört på sig mer på 30 år). Det man är orolig för är ju om det skulle röra sig igen/mer att denna upphöjning då gör något.
 
Du kan ju slipa ner knölen om du vill
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan ju slipa ner knölen om du vill
Ja det har jag oxå tänkt ha som alternativ. Tänkte jag skulle försöka mäta in den (rita var den befinner sig) för runt omkring är ju golvet spikrakt
 
B
Går att slipa ner med en bandslip eller ta bort med en elhyvel t.ex. eller fylla upp intilliggande med papp, masonit eller golvfoam, för att få det relativt jämnt.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Går att slipa ner med en bandslip eller ta bort med en elhyvel t.ex. eller fylla upp intilliggande med papp, masonit eller golvfoam, för att få det relativt jämnt.
Har även funderat om den ”rest” sig lite för spikarna släppt med tiden. Man såg ju klart spikraden genom mattan som togs bort, då de rest sig
 
B
Spik dödar ju bandslip och hyvel.

Spik kan krypa upp med tiden. Slå ner, och sätt några skruvar, de håller bättre. Knarrar golvet?
 
B BSOD skrev:
Spik dödar ju bandslip och hyvel.

Spik kan krypa upp med tiden. Slå ner, och sätt några skruvar, de håller bättre. Knarrar golvet?
Ja vi har knarr på/omkring det området. Det är det jag vill åtgärda.

Jo den hade tydligt krupit upp. Man såg varje spik som en förhöjning ovan mattan. Vi tog bort matta med asbestfirma då mattan innehöll asbest ( vi var dock ej hemma då), så jag frågade dem efter om spikarna stack upp, vilket de påstod de ej gjorde nämnvärt utan märkena kom troligen ifrån när huset rört på sig. Men jag tror ju inte spiken går ner av sig själv igen och bara lämnar märken i mattan. För jag såg ju att då de slipat bort limmet, så har ju även spikhuvudena blivit slipade. Skulle förvåna mig om man inte slår ner dem innan man slipar, då de annars äter slippapp
 
  • Slitet golv med synliga spikförhöjningar och slipmärken, tecken på tidigare matta och asbestsanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med upphöjda märken efter spikar synliga på en asbestsantvättad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något förslag på hur jag mäter hur hög upphöjningen verkligen är?
 
Lägg något som är rakt ovanpå.
 
Ett relativt långt vattpass, vila på upphöjningen, se till att det ligger i våg och mäta hur mycket det diffar. Sen är det ju iofs viktigare att det är jämnt än att det är helt vågrätt så man kan ju lika gärna bara använda något med rak kant och utgå ifrån det läge som kräver minst justering.
 
raveper raveper skrev:
Lägg något som är rakt ovanpå.
Tror inte det blir riktig riktigt, då den hamnar på ”knölen” vilket gör att golvet bredvid kommer ju kännas väldigt lågt, men det egentligen är det som är rakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.