Vi sitter idag i ett hus om ca 65kvm + källare, huset byggt 1947. Vi vill ha större. Tomten är relativt stor plan och i rätt läge till allt.
Vi köpte huset för ca 5 år sedan då priserna inte var alltför höga (köpte huset för mindre än tomter kostar idag).
Så som vi ser alternativen så kan vi välja på:
1. Bygga nytt på befintlig tomt, dvs riva det gamla huset. Man får då alla positiva saker med nybygge (lägre fastighetskatt ett tag, lägra uppvärmning, bättre värmesystem)
2. Bygga ut befintligt boende. Blir detta verkligen bra? Vi vill helst inte ha källare.
2a Bygga ut som vinkel eller förlängning av huset
2b Sätta på en våning till, dvs byta tak och använda sig av mansardtak eller liknande för att få en extra våning med extra utrymme
3 Köpa tomt för 1,5MSek i närheten och bygga och sedan sälja befintligt boende (kanske får ca 1,8MSek för det existerande huset) Då får man dock väsentligt sämre läge på tomten samt oftast mindre tomt.
4 Sälja allt och köpa begagnat?

Håhå jaja det är de alternativ som vi håller på och stöter och blöter.
Ett femte alternativ som jag har funderat kring ett tag: Skulle det gå att börja bygga en del av ett nytt hus som man gör klart och sedan flyttar in i den nya delen för att sedan riva det gamla huset och uppföra resten av det nya huset? Då har man inga problem med boende.
 
Om tomten och myndigheterna tillåter det skulle du kunna stycka av en del av tomten som ni bygger ett nytt hus på. Ni bor kvar i det gamla under byggtiden och säljer sedan det gamla när ni flyttat in i det nya.
 
Tyvärr tomten är på 1450kvm och minsta tomtstorlek är 800kvm så styckning fungerar inte.
 
Får det lov att vara två byggnader på tomten då? Man kunde ju tänka sig att bygg ett nytt hus på tomten och hyra ut det gamla när det nya är klart.
 
Om jag var i den situationen skulle jag sätta grävskopan i befintligt hus och bygga helt nytt.

Även om en tillbyggnad blir bra, så kommer ni säkert vilja "fixa till" den befintliga delen med vad allt det innebär.

Men, det är ju en kapitalförlust att riva ett bra hus.
 
Har nu låtit värdera huset och kommit fram till att det är för mycket av kapitalförstöring att låta riva. Så nu blir det till att leta ny tomt. Inte det lättaste. De få tomter som finns ligger på ca 1000kr-1500kr per kvm.
 
Och du kan inte köpa in 150-200 kvadrat av grannen/grannarna och sedan stycka?
 
Prata med en arkitekt om vad som kan göras med befiintligt hus innan du bestämmer dig!
 
Jo vi funderar på det med arkitekt.
Tror det är lite svårt att kunna dela av tomten även om vi skulle få köpa loss lite mark av någon granne eftersom vi bor redan på en skafttomt. Och en skaftomt på skafttomten har jag inte hört talas om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.