Hej Alla,

Jag har stött på ett litet problem, vi har tänkt att bygga ett uterum på huset. Problemet är att det
är prickad mark 2meter utanför husgavlen. Jag har ringt till min kommun men enligt dem så är det väldigt svårt (näst in till omöjligt), det rör
sig om 1,5meter in på den prickade marken. Prickade marken är för att det inte skall bli för tätbebyggt och att husen skall "smälta in på gatan.

Även om vi går in 1,5meter på den prickade marken så är det ändå mellan 4-5 meter till vägen, som är en
återvändsgata med 3st hus ovanför vårat, så där är ingen trafik direkt och uterummet skulle inte skymma någon sikt på
något sätt.

Är det några som har några tips om hur man skall gå till väga, grannars påskrift etc....

Är tacksam för alla svar,
Mvh
Mattias
 
MAttias_A skrev:
Är det några som har några tips om hur man skall gå till väga, grannars påskrift etc....
Lägg ner och tänk om!
Om kommunen har en policy att inte bevilja undantag på prickmark så kommer de inte heller att göra detta.

Fundera istället på vad du kan göra.
Du kan tex lägga ett fristående uterum som en friggebod. Denna kan då läggas på prickmark och med grannars medgivande närmre än 4 m från tomtgräns.
Eller så får du fundera på att lägga uterummet på någon annan sida av huset där det inte krockar med prickmark.
 
Nja lägga ner hade jag nog inte riktigt tänkt att göra ännu... Vi har alltid velat ha ett uterum och detta är det enda
tänkbara stället.

Försöker nog att samla så mycket information som möjligt + grannarnas underskrifter, får man ändå nej så har man
varjefall gjort vad man kunnat.....
 
Somn sagt chansen är nog inte stor. Men om du kör på så ta fasta på det kommunen sade om att inte få för tättbebyggt. Försök utforma uterummet så att det blir så diskret som möjligt från gatan, fundera i termer om hur du skall uppfylla kommunens intention så bra som möjligt, och ändå få till ett uterum.

BIfoga dina tankar med ansökan. Då även med en liten utredning över varför det måste ligga just där.
 
Hej

jag fick bygglov på punktprickad mark, trots varningar fråm kommunen/stadsarkitekten...

det är att kolla omgivningen och finns det liknande byggen så är det bara att hävda prejuridicerande argument.

dvs vaddå, det finns ju redan,

jag fick vänta länge, men det godkänndes till slut iaf, och lantmäteriet har redan mätt ut nya huset...

men det kan nog bli svårt om du är först att göra så....

ring och prata med kommunen/stadsarkitekten.. och förklara och förklara och förklara...

det kan gå vägen!

mvh
 
tänkte bara tillägga...

i mitt fall var det en garage- utbyggnad som ska bli en lägenhet...

befintlig garagevägg flyttas 4m och jag är nu bara 3,5 m från tomtgränsen.
det som gjorde att det beviljades är att jag inte tänkt göra en bilställplats där (då det behövs 6 m) och jag redan har 2 platser för med behörig avstånd till gatan.

plus grannen redan har en liknande utbyggnad (fast den gjordes på 70-talet)
 
O
det roliga är att bygglov som beviljas på prickad mark kan när som helst överklagas och så är man tillbaks på ruta ett...
 
Odjuret skrev:
det roliga är att bygglov som beviljas på prickad mark kan när som helst överklagas och så är man tillbaks på ruta ett...
Blev lite nyfiken, så du menar om har fått bygglov på "prickad mark" grannen eller någon annan låter hornen växa ut ur pannan och överklagar mitt bygglov, så kan det alltså i värsta fall bli så att jag INTE får behålla mitt redan godkända bygglov?
 
O
så har jag förstått det...... men jag kan ha fel... men så uppfattade jag det när jag pratade med en från SBK
 
Odjuret skrev:
så har jag förstått det...... men jag kan ha fel... men så uppfattade jag det när jag pratade med en från SBK
Okej, tror säkert att du har rätt, jag blev bara nyfiken.
Men lite konstigt är det ju, men vad är inte konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.