Skärgårdsbyggare
Jag skulle vilja ha förslag på hur man kan göra rundade hörn i ett rum där väggarna består av lättbetong (Ytong). Jag menar alltså inomhus. För närvarande är det 90-gradiga vinklar och väggen ska putsas. Eventuellt kläd den också med någon form av panel i trä (typ som fanér).
 
B
Masonit invändigt som sätts med rätt radie. I toppen av formen gjuter man med antingen typ gips eller kanske flytspackel (då måste gjutformen vara riktigt tät.

Idé, inte provat....
 
  • Gilla
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
tommib
Det är lättbetong, det lär TS knappast gjuta hemma.

Är det innerhörn eller ytterhörn? Ytterhörn kan du helt enkelt slipa ner till lagom rundning (om de inte är förstärkta). Det kommer damma något fruktansvärt. En mall är nog bra för att det ska bli jämnt. Innerhörn får du bygga upp med något. Gipsputs är sannolikt enklast. Även här är en mall bra och dessutom enklare att använda. Vilken radie tänker du dig? Inklädning med träpanel är fristående från om underlaget är rundat, det går att göra ändå. Igen, mallbitar och sedan lagom stora panelbrädor, alt slitsa på baksidan så att det går att böja dem.
 
  • Gilla
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare
tommib tommib skrev:
Det är lättbetong, det lär TS knappast gjuta hemma.

Är det innerhörn eller ytterhörn? Ytterhörn kan du helt enkelt slipa ner till lagom rundning (om de inte är förstärkta). Det kommer damma något fruktansvärt. En mall är nog bra för att det ska bli jämnt. Innerhörn får du bygga upp med något. Gipsputs är sannolikt enklast. Även här är en mall bra och dessutom enklare att använda. Vilken radie tänker du dig? Inklädning med träpanel är fristående från om underlaget är rundat, det går att göra ändå. Igen, mallbitar och sedan lagom stora panelbrädor, alt slitsa på baksidan så att det går att böja dem.
Tack för svaret. Det gäller både inner- och ytterhörn. Ytter tänkte jag forma så som du skriver, även om det lär damma ordentligt. Panelen lär gå att forma/böja men jag tänker att det är bra med stabilt stöd bakom för annars blir det nog väldigt ömtåligt.

En spontan tanke var att göra en mall i typ XPS som limmas mot lättbetongen. Skulle det vara tillräckligt? Eller kanske putsa på mallen också.
 
tommib
Om du sätter xps så finns väl ingen särskild anledning att också putsa in den. Skulle vara för brandskyddet möjligen. Du måste se till att du har något att fästa panelen i dock.
 
Skärgårdsbyggare
tommib tommib skrev:
Om du sätter xps så finns väl ingen särskild anledning att också putsa in den. Skulle vara för brandskyddet möjligen. Du måste se till att du har något att fästa panelen i dock.
Hmm just fan, panelen ska ju fästas också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.