Hur gör man rent verktyg på bästa sätt, nu menar jag inte sådana som blir dammiga av lite gips eller betongborrning hemma utan verktyg man brukar se säljas på blocket av yrkesfolk de brukar vara vita av regelbunden och lång användning.
Kan bromsrengöring fungera som innehåller alkohol som dunstar eller avfettning?
 
Vi blåser rent med tryckluften och sen får det vara bra.

Jag anser både hemma och på jobbet att det är redskap och inte prydnadsföremål, självklart ska man ta hand om sina verktyg (eller vad det nu än gäller) och se till att funktionen bibehålls men det rent kosmetiska får vara.

Men skulle jag vilja få dom rena skulle jag nog kunna tänka mig att testa baby våtservetter faktiskt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Blås rent med tryckluft, och kör sedan någon sorts "Wipes". Finns på närmaste järnhandel. Då blir plasten blank och fin
 
Jag brukar skrubba med sån scotchbritesvamp, lätt fuktad med yes.
Om det är färg eller annan intorkad smet så skrapar jag av det med kniv.
Det som inte försvinner då låter jag vara.
 
Mina elektronikskruvmejslar som ibland används till traktormek tvättar jag med diskmedel och vatten, funkar nog på alla verktyg.

Protte
 
Lådor till verktygen delar jag i gångjärnet och kör genom diskmaskinen på 60c. Då brukar smet och gipsrester etc försvinna enkelt.
 
Ultraljudstvätten var nog lite väl mycket för ändamålet, men dom är suveräna för tex att göra rent fuktskadade kretskort.
Det som ska göra rent är 2 handtag till borrmaskiner de är rejält sunkiga och maskinerna är rena så jag tänkte göra en rengöring till så rent som möjligt sen får vanligt avtorkning duga de används så sällan.
Vore jag yrkesfolk så hade jag nog bara blåst av dem och torkat rent lite snabbt då det tar för lång tid att feja å finputsa.

Ultrajudstvättt är också bra på att göra rent silver med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.