Bilden nedan visar en toalett hos en släkting som prioriterar annat än städning. Hur gör man rent detta? Jag testade med att skrapa med nageln och med en Scotch-Brite svamp utan större framgång.

Oren toalettstol med bruna fläckar på porslinet som behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Häll i en 2L Coca Cola över natten!

Fantastiskt vad den produkten kan göra med både städning och tänder! ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Häll i en 2L Coca Cola över natten!
Eller ta fosforsyra (den i sammahanget aktiva ingrediensen, E338), t.ex. Hessa kalkbort som brukar finnas på ICA Maxi.
 
Jag har använt Röd Pri, tror jag det heter. Avkalkningsmedel för kaffebryggare, strykjärn mm.
Tryck ut överflödigt vatten med toaborsten. Häll i medlet och låt verka över natten. Skrubba sen med grov svamp.
Funkade mycket bättre än coca-cola.
 
G
L lordi skrev:
Jag har använt Röd Pri, tror jag det heter. Avkalkningsmedel för kaffebryggare, strykjärn mm.
Tryck ut överflödigt vatten med toaborsten. Häll i medlet och låt verka över natten. Skrubba sen med grov svamp.
Funkade mycket bättre än coca-cola.
Perfekt tillvägagångssätt om man vill förstöra beläggningen på porslinet och få en bra grogrund för ytterligare smuts.

Köp Kalkosan eller häll i en påse citronsyra och låt verka över natt. Använd vänlig toalettborste och borsta bort...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Funkar det inte med cola, som nämndes i början.
 
Jag rekommenderar citronsyra. Efter mycket skrubbade med marginellt resultat testade vi att hälla i en påse citronsyra och låta det verka i några timmar, sen var det lätt att borsta bort skiten. (det fungerar även utmärkt för att göra rent vattendunk och ledningar i husvagnar)
 
Frågan är vad släktingen säger när man börjar städa hos densamme?
 
Släktingen kanske har bett om hjälp med att städa? ;)
 
jo det är sant men det lät mer som att skiten noterades när ts var på besök i nåt annat ärende och då förfasades över det hela.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag rekommenderar citronsyra.
Som finns billigt i stor burk å exempelvis ÖB. De brukar även ha Hessa som nämndes tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Tack för alla tips! Det som funkade var att trycka ut så mycket vatten som möjligt, sedan i med 2 dl kalkborttagare. Vänta 10 min och slutligen gnugga med en Scotch-Brite.
 
Även om problemet är löst och en massa bra svar har trillat in vill jag ändå ge ett till för framtida besökare.
Jag skulle städa min lägenhet som en hyresgäst har i lite över 2 år, och toaletten hade aldrig blivit städad. Helt svart inuti som inte gick att rubba på alls med diverse borstar. Efter tömning på vatten i holken fylldes den upp med ättiksprit och fick verka över kvällen. Därefter gick allt bort lätt!
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ättiksprit, cola, citronsyra, kalkosan osv är alla sura (PH runt 2-2,5) så de fungerar likartat för att ta bort kalkavlagringar.

Enda som jag spontant kommer på är "värre" är väl batterisyra som har lägre PH, men det kanske man inte skall stå och slabba med vid toaletten direkt...

Jag brukar ta det sura medel som jag har närmast tillhands och låter det verka över natt. Gärna efter att ha värmt upp eventuellt vatten och objekt innan för bättre effekt (i toalettens fall kör jag med lagom varmt vatten från duschslangen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.