Vi planerar en helrenovering av vårat kök. Idag ligger en sliten parkett på golvet som ska bytas ut. Parketten ligger ovanpå råspont som är uppreglat ca 15 cm ovanpå ett lättbetongbjälklag. Under lättbetongen är det krypgrund (höjd varierar mellan 0,5 och 1,5 m). Det är oklart om det finns isolering mellan råspånt och lättbetong men golvet är ganska kyligt på vintern så gissar på att det mest är luft där...

I huvudsak ser jag två problem med nuvarande lösning; 1. Kallt golv, 2. Råsponten har satt sig lite mellan reglarna så att golvet är lite vågigt.

Skulle nu vilja ha tips på lämplig åtgärd. Det billigaste är naturligtvis att lägga nytt golv direkt på råsponten. Finns det några trix för att få bort svajigheten utan att byta all råspont?

Alternativ två (om plånboken tillåter) är att slänga ut all råspont och lägga vattenburen golvvärme. Hur gör man bäst detta på lättbetong över krypgrund? Spårad cellplast som man lägger rören i?

Några andra tips på lösningar som jag inte tänkt på?
 
Jag är ingen byggnads ingenjör men varför bygger man på det här viset? Vad är det för typ av hus?
 
Enplanshus från 63. Kan tyvärr inte heller svara på varför man har reglat upp så högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.