Hej!

Vi planerar att sätta in en garderob i vår hall men tyvärr finns inte Ikeas PAX i rätt djup. Vi skulle behöva en garderob med 45 cm i djup och 120 cm i bredd. Hantverkarna har sagt att de troligtvis kan kapa delarna så de anpassas till rätt djup men det är ju ändå lite meck att få till bra känns det som? Dels är ju inte PAX gjorda i massivt trä så hur blir det när man sågar av dem, och vi vill även ha lådor i garderoben, de känns ännu svårare att kapa så det blir snyggt...

Har någon erfarenhet av att göra Ikeas PAX mindre djupa (eller modifiera på annat sätt så man behövde såga i delarna) och hur blev det? 😊
 
Jag har bara kapat på höjden och det var inga problem. Spontant känns djupet också enkelt, bara man har skena eller liknande så man sågar rakt.
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
tommib
Jag hade nog satsat på att platsbygga istället. IKEA har sedan några år spånskivor med olika densitet, dvs det är tätare skiva där fästelementen sitter. Att modifiera skivorna är inte alltid så lätt.

Du kan fortfarande använda Pax dörrar, det är enkelt att montera dem i valfri stomme. Kolla på t.ex. Elfa för inredning. Bygga lådor själv är nog ett större jobb.
 
  • Gilla
sopha och 1 till
  • Laddar…
C
Kolla Youtube - finns mängder av videos hur man "hackar" PAX och andra IKEA-möbler.

Min erfarenhet av IKEA-hack efter att ha förvandlat en Alex-byrå till en supersmal lådhurts till ett minikök är att olika möbelserier skiljer sig avsevärt i konstruktionen och därmed är mer eller mindre lämpliga att modifiera. Så det gäller att läsa på vad andra har gjort, eller studera monteringsanvisningarna och undersöka möblerna i utställningen i butiken. Så man har en konkret plan.

Det man sedan kan behöva är en bra cirkelsåg med skena och en bra fintandad klinga, en pluggjigg, bra borr, gärna med djupanslag, och en pockethole-jigg med tillhörande skruv.

P.s. kan tilläggas att nivån på resultatet för mitt Alex-hack blev top-notch (i den mån en möbel i billigaste möjliga skräpspånskiva kan sägas vara det). Folierad spånskiva är otroligt tacksam att göra superfina sågsnitt i, bara man har rätt verktyg och teknik.
 
Redigerat:
  • Gilla
sopha och 1 till
  • Laddar…
Just PAX är nog den som har bäst förutsättningar att moddas, massiva sågspånsskivor (i vart fall äldre modell).
Jag har sågat ner överblivna PAX-stommar till hyllplan och dom var homogena.
 
  • Gilla
sopha och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag ska inte ta gift på att just Pax har sådana spånskivor men jag vet att jag har sett någonstans (troligen på just någon sådan Ikea-hacksida att det förekommer.

Jag funderar dock på om det ändå inte är lättare att göra någon annan lösning. Att kapa ner på höjden är ju mycket lättare och mer meningsfullt eftersom alla delar då ändå passar. Att kapa på djupet gör att all inredning ändå måste modifieras och alla hål borras om. Är det inte då lättare att göra något måttanpassat när man ändå gör allt jobbet? Dörrarna kan man som sagt ha ändå.

TS, en bild på utrymmet kanske kan ge bättre förslag på lösningar?
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
Pax har ju faktiskt tre hålrader där den i mitten är förskjuten mot baksidan.
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Är det inte då lättare att göra något måttanpassat när man ändå gör allt jobbet?
Normalt inte skulle jag vilja påstå. Även om alla delar måste kapas är 3 sidor av 4 ändå en bra bit på vägen. Dessutom behöver oftast inte bakkanterna kantas, så det är den enkla sidan.
Sen ger så klart konstruktionen att vissa modifieringar är svåra/omöjliga och vissa enkla.

Rent ekonomiskt är det även oftast väldigt mycket dyrare att köpa löst material till ett skåp än att köpa ett färdigt skåp på IKEA.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar och input allihopa! 😊

Vi har kikat på att platsbygga och varit i kontakt med olika snickare för det, troligtvis skulle det landa på runt 70k kr. Även om vi skulle använda oss av hantverkare för att modifiera och bygga ihop PAX-garderoberna kommer vi nog väldigt mycket billigare undan genom att använda PAX som grund.

Det låter iaf som att det är möjligt att kapa delarna även om det är klurigt, så vi får helt enkelt lita på att hantverkarna har koll på läget och vet hur de ska gå tillväga för att det ska bli snyggt 😀
 
T
PAX är säkert ett bra val, men kolla noga både på produkten i butiken och även gärna med någon säljare hur just den stomme ni vill ha är konstruerad. IKEA satsar stort på att minska mängden nytt trä de använder, och även på att minska vikten på alla platta paket. Jag är ganska säker på att inga PAX sidor är massiva längre utan är gjorda som board på ram med inlagda remsor av spånplatta där hålraderna är. Men jag har bara jobbat med de som har fullt djup och de andra har jag därför sämre koll på.

Får väl också passa säga att det behöver inte vara så svårt att skala ner en PAX garderob även om sidorna skulle vara board på ram - lite pilligare, men är hantverkaren bara med på förutsättningarna innan så blir det säkert bra.
 
T trycklös skrev:
PAX är säkert ett bra val, men kolla noga både på produkten i butiken och även gärna med någon säljare hur just den stomme ni vill ha är konstruerad. IKEA satsar stort på att minska mängden nytt trä de använder, och även på att minska vikten på alla platta paket. Jag är ganska säker på att inga PAX sidor är massiva längre utan är gjorda som board på ram med inlagda remsor av spånplatta där hålraderna är. Men jag har bara jobbat med de som har fullt djup och de andra har jag därför sämre koll på.

Får väl också passa säga att det behöver inte vara så svårt att skala ner en PAX garderob även om sidorna skulle vara board på ram - lite pilligare, men är hantverkaren bara med på förutsättningarna innan så blir det säkert bra.
Se på f...
Var tvungen att kolla upp det, de har faktiskt bikakemög i PAX nuförtiden 😖
 
Jag hade nog hellre valt PAX stommen som är 35cm djup då och kunnat kört med alla lådor och tillbehör standard på ett enkelt sätt. Samtidigt få 10cm extra utrymme i hallen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.