Tänkte bygga en odlingslåda till balkongen, exempelvis genom att följa det här förslaget: https://viivilla.se/gor-det-sjalv/hemmafixarna/bygg-en-odlingslada-med-hemmafixarna/

Eftersom lådan ska stå på balkongen ska inte vatten kunna rinna igenom botten. Hur ska jag täcka insidan av lådan så att den blir vattentät? Tänkte fylla på med Leca-kulor i botten för att undvika röta.

Hittar ingen information om detta varken på svenska eller engelska, så tar tacksamt även tips på bra böcker inom området som skulle kunna underlätta arbetet.
 
Hitta en lagom stor plastlåda/balja/hink/kruka och bygg lådan så att vald behållare får plats inuti.
 
  • Gilla
nilssonp386
  • Laddar…
För ett antal år sedan läste jag en artikel/blogg från någon som starkt rekommenderade biltemas murarbaljor att bygga odlingslådor runt. Man kunde tillochmed köpa två st i olika storlek och göra hål i den inres så fick man en självvattnande låda.
När jag nu var på biltema häromsistens så kom jag att tänka på detta och tittade lite närmare på murarbaljorna. Tydligen var det fler som gjort likadant eftersom de hade en tydlig text om att de INTE fick användas för odling av växter... håller vattnet på plats gör de ju ändå.
 
Poolduk, singel (flyter inte), duk och sen jord. Kan vara bra att få in ett rör i poolduken så det inte flödar över om det regnar för mycket. Så har jag sett dom gör i varmare delar i usa där det är väldigt torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.