Hej, håller på och renoverar ett gammalt kallt hus, utan isolering och med tidigare vedpanna.
Där alla vägar och tak ska isoleras.

Sen är tanken är att övergå till vattenburen värme i golv, men utmaningen är hur grunden nu ska göras.
Ska det göras en invändig platta, eller finns det andra bättre lösningar?
 
  • Renoveringsfas i gammalt hus med synliga träbjälkar och bar mark, förberedelse för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt hus under renovering med synliga träbjälkar och råspont, ingen isolering, grus och rör synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett tomt golv med träbalkar och jord i ett gammalt hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog valt att fylla upp grunden med Hasopor, alt Lecakulor. Bara att se till att grundmuren är lufttät.
Hade inte lagt ngn golvvärme, utan satt traditionella radiatorer under fönstren och lagt obehandlat massivt trägolv (skurgolv).

Det är en lösning, men som du varit inne på så finns det flera, alla med sina olika styrkor och svagheter.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ok, tackar!
Varför hade du gjort den lösningen? Styrkor och svagheter?

När jag läser på lite om det.
Så undrar jag dock hur man gör med torpargrunden.
Ska man ha makadam och sen Hasopor upp hela vägen?
Eller markduk och sen makadam/Hasopor?

Krävs ingen luftspalt för torpargrunden eller liknande för fukt?
så typ makdam, kassetter, sen hasopor?
 
Redigerat:
Det är den moderna varianten av den gamla klassiska mullbänken. Den gamla lösningen känner vi väl till då den funnits lääänge. Därmed så är dess fördelar och nackdelar också väl kända. Att jag troligtvis skulle välja den beror bl a på att krypgrunder har stora problem med fukt, mögel och i förlängningen röta och därför väljer jag bort dem.
Betongplatta är en dyr, miljöolämplig och fuktdragande lösning, särskilt i gamla hus med träsyllar och naturstensgrund. Dessutom måste man veta exakt var alla vattenledningar ska gå från början. Vill man ändra planlösning (kök & bad) eller i efterhand installera vattenburen värme t ex så är det bökigt. Det är ett välkänt problem att betong och cement drar fukt och om de är i kontakt mot syllar och bjälklag så ruttnar de upp.

Den moderna mullbänken tilltalar mig som gör-det-självare. Det är en enkel och rättfram lösning som passar bättre ihop med gamla hus konstruktionslösningar. Ett krav för att det ska fungera fuktmässigt är dock att golven är fuktöppna, dvs inte täta. Inga plastmattor, och helst inte spånskivor och laminat, eller lackade ovangolv heller. Det bör fungera med mindre betongplattegolv i badrum och vid vask och spis i köket t ex.
Denna lösning passar mig också då jag vill undvika så mkt syntetiska ämnen som möjligt i min inomhusmiljö. Dvs alla former av plaster. Dessutom kan jag konstatera att olackade trägolv är mkt skönare att gå på barfota. Vi har oljad parkett i en del av huset och Pergo original laminatgolv i en annan del och det är stor skillnad när man går på dem. Trägolvet känns varmt och "mjukt" att gå på medan laminatet känns kallt och halt. Dessutom syns smuts och damm direkt på laminat vilket det inte gör på naturligt trägolv.

M Maltie skrev:
Krävs ingen luftspalt för torpargrunden eller liknande för fukt?
Nej.
Konstruktionen är känslig för luftdrag, dvs om det blir glipor ut genom grundmuren så kall uteluft kan dra in under golvet. Det är samma problem som en del gamla spånisolerade bjälklag kan få när spånisoleringen sjunkit ihop lite med tiden.

M Maltie skrev:
Ska man ha makadam och sen Hasopor upp hela vägen?
Ingen makadam, enbart Hasopor. Hasopor är makadam, fast i "puffat" glas.

M Maltie skrev:
Eller markduk och sen makadam/Hasopor?
Det behövs ingen markduk. Möjligtvis om marken är extremt blöt och lerig, men då bör man nog försöka åtgärda det först, kanske med dränering. För gamla hus som överlevt trots sådana grundförutsättningar så indikerar det att det kanske trots allt inte är ngt stort faktiskt problem. Dock vill man inte att lervatten ska stiga upp i Hasoporen för då blir den lerinbakad och därmed tappar den både isolerförmåga och kapillärbrytande egenskaper.

Vill återigen betona att det finns andra lösningar. Den här passar mig och min livssituation och vanor och erfarenheter. Har man andra preferenser så kanske ngn annan lösning passar bättre. Det viktiga är att man vet vad man gör så att man får en långsiktigt hållbar och frisk lösning som är lämplig för huset. T ex om man är van att arbeta med betong så upplever man nog inte betongplatta som ngt nämnvärt problem. Det är också skillnad om man bygger nytt då alla lösningar kan anpassas fullt ut så att alla förutsättningar som krävs för varje lösning kan tillgodoses. Med befintliga hus är man mer låst. Det kan också påverka huruvida man kan/vill göra mesta möjliga själv eller leja bort det.
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.