Har ett hus som skulle vinna något enormt på att få en midja och knutbrädor nu när jag ändå ska måla fasaden. (Rent estetiskt alltså)

Det är en vanlig stående panel med tunna lockläkt-brädor, typ som alla hus från 30-50talet.

Jag kommer att byta ca hälften av alla lock, men panelbrädorna ska jg bra skrapa och måla.

Hur skulle det bli om jag tog och kapade all lockpanel på samma höjd, monterade ohyvlad råspont som midja (den är så tunn, så det sticker inte ut så mycket), och sedan monterar nya lock från midjan och neråt?

Jag tänker att jag kör med sänksågen för att kapa lockpanelen längst efter huset.
 
Det är bara att du anmäler KOW, han har varit avstängd många gånger......

För övrigt är det bara cirkelsågen och kapa panelen, ett stänkbleck upptill och ett nertill och i med ny panel mellan.

Protte
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Ja du gör ju precis vad du vill med ditt hus. Sen är det ju inte så många sätt att göra på så om du tror dig klara av det hade du nog anat att man får göra som prototypen föreslår. Ev knäcka loss den övre panelen övre för att få plåten under.

I övrigt så är åsikter om vad man frågar om inte så ovanligt på forum..... sen väljer man som man vill om de är värda att lyssna på eller ej.
 
Staffans2000
S Sportkeps skrev:
Är du seriös eller?

Vem fan tror du att du är egentligen? Jag gör exakt vad jag vill med mitt hus och jag kunde inte bry mig mindre om din åsikt. Jag vill inte veta vad du tycker, jag vill veta hur jag gör så sluta slösa min och andras tid med att trolla i min jävla tråd.
Du var då mig en lustigkurre!
Men jag håller med om att det kan vara ganska irriterande att få helt irrelevanta svar på en konkret fråga. En fråga jag ställde ang. Bilskatt, resulterade i åtta konkreta råd och tjugoåtta förebråelser från forumets moraltanter!

Gör som föreslagits ovan och var väldigt noggrann med dropplåtarna så du inte skapar en framtida fuktskada. Innan du hugger in -ta en, eller vid närmare eftertanke, många Valium. Det verkar du behöva!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Multiverktyg skulle kanske kunna vara en annan idé. Ska du såga med sänksågen får du kanske spika fast en bräda att vila sågen på.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
leby leby skrev:
Ja du gör ju precis vad du vill med ditt hus. Sen är det ju inte så många sätt att göra på så om du tror dig klara av det hade du nog anat att man får göra som prototypen föreslår. Ev knäcka loss den övre panelen övre för att få plåten under.

I övrigt så är åsikter om vad man frågar om inte så ovanligt på forum..... sen väljer man som man vill om de är värda att lyssna på eller ej.
Ånej, göra vad man vill med huset får man inte. Om ändringen påverkar husets eller områdets karaktär mycket så krävs bygglov. ;)
 
C cem77 skrev:
Ånej, göra vad man vill med huset får man inte. Om ändringen påverkar husets eller områdets karaktär mycket så krävs bygglov. ;)
Jo det är nog sant, ts gör nog som ts vill iof, han verkar ju bestämd i att ha rätt och önskar ju inte att någon lägger sig i, vem vet kanske ser på kommunen på samma sätt?
 
  • Gilla
Erik Hörnqvist
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som bröt mot regeln 4.4.3 samt otrevliga svar på dessa inlägg.

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hej Sportkeps,

Vi är också intresserad av samma fråga och försöker hitta eventuella svar du har fått. Vi har ett äldre hus och det kanske inte passar. Kan du skicka de svar du fått så är vi tacksam. Vi har svårt att se på de bilder som finns utlagda allmänt där är det svårt att se hur man kanske kan göra.

Vänliga hälsningar

sture1956@live.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.