Hej ska kakla en dusch yta nere i min källare . Och undrar gör man lika som ovan mark ? Med primer fuktspärr och tätskikt ?Eller brukar det göras på något annat vis . / Peter
 
Välkommen till byggahus.

Fuktspärr runt golvbrunnen och eventuellt på ytor som kontinuerligt vattenbegjuts. I övrigt ingen fuktspärr så att fukt kan vandra från alla håll. Prova att söka på forumet, det här frågan har varit uppe massor av gånger.
 
Instämmer med Pelpet, här är en bild från duschbygget i källaren hos oss.
attachment-3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Det beror ju på om man har tillskjutande fukt eller inte... Är ytterväggar och platta isolerade på utsidan så gör man som vanligt, är de inte det tätskiktar man som nämnt ovan...

Marre666, ska det inte vara rollat över manschetten också?
Inte så viktigt i en källare kanske, men...
 
Marre666 skrev:
Instämmer med Pelpet, här är en bild från duschbygget i källaren hos oss.
[bild]
Det där kan ju inte vara godkänt
 
hushem skrev:
Det där kan ju inte vara godkänt
Du var aktiv du...är du ute efter mig eller? 😀

Jag har oisolerad platta och stenväggar även innerväggar är sten, då brukar man inte ha tätskiktet i hela rummet, vill gärna att plattan och väggen skall kunna andas. Men lägg du på tätskikten på både golv å vägg överallt.

Och det har varit dusch i tvättstugan i över 70 år med inget tätskikt överhuvudtaget...tror nog att mitt håller 100 år till iaf

Och säg istället vad som är fel, annars gör det ingen som helst nytta!
 
Redigerat:
  • Gilla
Grymsing
  • Laddar…
Min uppfattning är precis som Marre666 - Tätskikt i duschen och cirka en meter utanför. Samt tätskikt 50cm kring golvbrunn om sådan finns på annan plats.
I tvättstugan där jag precis lagt golv har jag satt brunnsmanchett kring brunn och tätskiktet fortsätter cirka 50-70cm kring manschetten - Övrigt lämnas öppet. Det är ju trots allt inte ett våtrum och brunnen är endast för tryggheten att veta att det rinner undan om pannan, VVB eller tvättmaskinen bestämmer sig för att kasta in handduken så jag slipper vatten i hela källaren.
Men ser ändå att du valt ett rollat tätskikt och där går mina meningar isär och jag hade nog valt duk på hela ytan, tycker dessutom att du har det lite snålt tilltaget och att det borde gå längre ut än precis bara själva duschen. Dessutom håller jag med anders07 - Skall inte hela brunnsmanchetten rollas med tätskikt?

Vi smiter lite från TS frågeställning men på samma gång besvarar vi det hela - Vad gäller ditt golv Marre666, vad skall det bli för beklädnad? Ser ganska ojämnt ut på sina ställen? Tänker på tex det där diket som hitanför brunnen? Jag såg till i tvättstugan att hela rummet har ett fall mot brunnen, inte mycket men ändå så att hela golvet lutar mot brunn. Precis vid brunnen är det ett större lokalfall på cirka 30-40 cm.
 
slacker skrev:
Min uppfattning är precis som Marre666 - Tätskikt i duschen och cirka en meter utanför. Samt tätskikt 50cm kring golvbrunn om sådan finns på annan plats.
I tvättstugan där jag precis lagt golv har jag satt brunnsmanchett kring brunn och tätskiktet fortsätter cirka 50-70cm kring manschetten - Övrigt lämnas öppet. Det är ju trots allt inte ett våtrum och brunnen är endast för tryggheten att veta att det rinner undan om pannan, VVB eller tvättmaskinen bestämmer sig för att kasta in handduken så jag slipper vatten i hela källaren.
Men ser ändå att du valt ett rollat tätskikt och där går mina meningar isär och jag hade nog valt duk på hela ytan, tycker dessutom att du har det lite snålt tilltaget och att det borde gå längre ut än precis bara själva duschen. Dessutom håller jag med anders07 - Skall inte hela brunnsmanchetten rollas med tätskikt?

Vi smiter lite från TS frågeställning men på samma gång besvarar vi det hela - Vad gäller ditt golv Marre666, vad skall det bli för beklädnad? Ser ganska ojämnt ut på sina ställen? Tänker på tex det där diket som hitanför brunnen? Jag såg till i tvättstugan att hela rummet har ett fall mot brunnen, inte mycket men ändå så att hela golvet lutar mot brunn. Precis vid brunnen är det ett större lokalfall på cirka 30-40 cm.
Hej Slacker

På bilden så är jag inte helt klar med tätskiktet, la på ett rollat lager till samt över brunnsmanschetten, tätskiktet går 10-15 cm utanför duschhörnan, här är lite bilder bifogat från när jag la klinkers i kompisens badrum, så ser alla att jag gör rätt :)

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
untitled1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
untitled2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
slacker skrev:
Vi smiter lite från TS frågeställning men på samma gång besvarar vi det hela - Vad gäller ditt golv Marre666, vad skall det bli för beklädnad? Ser ganska ojämnt ut på sina ställen? Tänker på tex det där diket som hitanför brunnen? Jag såg till i tvättstugan att hela rummet har ett fall mot brunnen, inte mycket men ändå så att hela golvet lutar mot brunn. Precis vid brunnen är det ett större lokalfall på cirka 30-40 cm.
Handpacklade gropen / diket innan, det är bra fall och allt rinner ner i brunnen, har om jag minns rätt ett fall runt om på 9-10 mm runt om i duschutrymmet och 5 cm utanför :)

Så här ser du ut nu ...
untitled4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
untitled5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Lyfter tråden lite. Jag ska också göra ett badrum i våran källare. Det är oisolerad platta, 10-15 cm tjock. Har själv gjort badrummet på våran övervåning efter konstens alla regler för sex år sen, men i källaren verkar det vara lite svårare att få konsekvent information.
Har kollat lite på inlägg nummer sex och där är det fuktspärr för duschen. Jag hade tänkt att enbart lägga manschetter och inget mer, detta för att fukten inte ska bli instängd, men ska man ha fuktspärr i hela duschutrymmet?
Källaren är för tillfället målat med tät platsfärg och detta bubblar sig. Jag är rädd att detta händer om jag lägger en tät fuktspärr över duschytan (väggar och golv). Vad tycker ni??
 
ankan_84 skrev:
Lyfter tråden lite. Jag ska också göra ett badrum i våran källare. Det är oisolerad platta, 10-15 cm tjock. Har själv gjort badrummet på våran övervåning efter konstens alla regler för sex år sen, men i källaren verkar det vara lite svårare att få konsekvent information.
Har kollat lite på inlägg nummer sex och där är det fuktspärr för duschen. Jag hade tänkt att enbart lägga manschetter och inget mer, detta för att fukten inte ska bli instängd, men ska man ha fuktspärr i hela duschutrymmet?
Källaren är för tillfället målat med tät platsfärg och detta bubblar sig. Jag är rädd att detta händer om jag lägger en tät fuktspärr över duschytan (väggar och golv). Vad tycker ni??
Vi har duschkabin i duschrummet i källaren. Kakel och mosaik på väggar och golv utan någon fuktspärr alls.

Duschkabin är fint, tyckte ingen någonsin, men faktum är att det är väldigt praktiskt.
 
ankan_84 skrev:
Lyfter tråden lite. Jag ska också göra ett badrum i våran källare. Det är oisolerad platta, 10-15 cm tjock. Har själv gjort badrummet på våran övervåning efter konstens alla regler för sex år sen, men i källaren verkar det vara lite svårare att få konsekvent information.
Har kollat lite på inlägg nummer sex och där är det fuktspärr för duschen. Jag hade tänkt att enbart lägga manschetter och inget mer, detta för att fukten inte ska bli instängd, men ska man ha fuktspärr i hela duschutrymmet?
Källaren är för tillfället målat med tät platsfärg och detta bubblar sig. Jag är rädd att detta händer om jag lägger en tät fuktspärr över duschytan (väggar och golv). Vad tycker ni??
Hej, ta bort plastfärgen innan, hyr en slipmaskin, prima golvet och lägg rullad fuktspärr samt eventuellt tapet också om du har träväggar + manschetter. Gå utanför våtzonen med fuktspärr & ev tapet en 10-15 cm....då kan fukten underifrån ta sig igenom plattan som vanligt där du inte har fuktspärr!
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Hej, har inga träväggar alls i detta utrymme,ska jag ändå köra på fuktspärr i hela våtzonen + utanför. Blir det ingen risk för mögel under fuktspärren, eller rör sig fukten "runt" spärren om du förstår hur jag menar?
 
Ingen fara, den lilla och eventuella fukten kommer att vandra ut där du ej har spärr. Har du inga träväggar och det är på bottenplattan så är du helt safe. Och ja kör spärr i våtzonen + 10-15 cm
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.