Håller på med att inreda vinden som jag säkert nämnt i flera trådar.
När man äntligen är klar med spångolvet så kommer man till taket och isolering. Inga konstigheter med det; läkt, masonit (eller frigolit eller färdiga pappskivor. Inte bestämt mig ännu), isolering och plast.

Men det finns ett utrymme där ventilationsrören kommer upp för frånluften. I det utrymmet hade vi tänkt ställa en garderob med skjutdörrar, i övrigt så är det ju dö-yta och kommer inte användas öht. Det blir ju ganska knöligt att trixa med luftspalt etc i det utrymmet. Kan man bygga typ en kattvind (rätt ord?) just där?

Vad jag tänker mig är att bygga upp innerväggar genom att regla upp, vindpapp, regla, isolering, plast och gips. Självklart bygga in garderoben på något sätt i detta. Men hur gör jag med luftspalten? Skall den gå från nock till detta utrymme eller skall man bygga innerväggen upp till råsponten och sätta mögelstoppers om vardera sida av väggen (dvs man bryter av luftspalten)? Svårt att förklara...

Men oavsett så skall det byggas in, sätta en garderob som går att öppna från trappen (man ser handledaren genom filten p bilden). Har någon tips på hur man kan göra det på bästa sätt?
 
  • vinden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant skulle jag säga att om det är en kall kattvind du tänker dig så är det en konstruktion att unvika. Om detta finns många trådar innan på byggahus men kort och gott är det en riskkonstruktion.

Är det verkligen så jobbigt att tex köra upp läkt med 25x36 eller liknande mot råsponten, lite masonit/vindpapp på detta och sedan isolering, plast och gips?

Garderobslösningen borde inte vara större problem att ordna, bygga innerväggar med tex 45x70 regel och gips på det runt om valfria garderobsstommar och sedan skjutdörrar frampå. Kör du varmvind behöver du ju inte heller bekymra dig om att isolera baksidan på garderoben och det utrymmet.

// Mats
 
Är det en konstruktion att undvika så måste jag väl ge mig på att försöka göra en luftspalt där, men det är trångt som attans "på andra sidan" rören mot råsponten. Värre är det nog att få plasten tätt runt rören. Tänkte att det fanns enklare sätt.. ;)

Får klura lite till... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.