Jag har tyvärr köpt en fixtur med vattenanslutningen från fel håll (se bilder) Enligt monteringsanvisning bara från vänster eller uppifrån. Enligt en googling säger gustavsberg att det blir för trångt att gå i från höger.
Nu behöver jag ett klokt råd från någon med erfarenhet.

vad ska jag välja av följande alternativ?
1. Ta upp eget hål till höger ändå
2. kallbocka pexröret aggresivt och gå i uppifrån (se bild)
3. Varmbocka pexröret och gå in uppifrån.
4. Byta till kallbockad alupex 16.*

* Om jag gör det. Hur går jag då från 16 alupex till vatetteända 22?
(för pex 15 hade jag tänkt använda vatette cu-förminskning 15->22 + stödhylsa pex)

Vänligen
Henrik
 
  • Badrum under renovering med installerad fixtur och vattenanslutningar från vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av fixtur med felriktad vattenanslutning bredvid PEX-rör och metallstöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsinstruktion för fixtur med vattenanslutning från vänster och länkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du löst problemet jag har nämligen samma bekymmer.
Mats
 
Jag fick in så här. Vanlig böjning utan bocfixtur eller varmbockning. Den kommer inte ner helt vinkelrätt.
 
  • Rör böjt utan fixtur leder ovanför blå byggställning, inte helt vinkelrätt mot marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P proffsrik skrev:
Jag fick in så här. Vanlig böjning utan bocfixtur eller varmbockning. Den kommer inte ner helt vinkelrätt.
Okej då fick du till det ändå jag funderar nu på att byta till GROHE där kan man koppla vatten från 4 håll hur nu det går till. Svedberg fixtur klarar både höger/vänster. Konstigt inte Gustavsberg löst det. Stort tack för svaret!
Mats
 
Nu funderar jag på att behålla Gustavsberg och sätta denna anslutningen är det möjligt tror du eller ens tillåtet?
 
  • Flexibel anslutningsslang för VVS från en webbshop visad på en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.