Vi har ett problem med vatten på ett garagekällargolv och vi vet inte hur vi ska komma tillrätta med detta.

Vi har ett vidbyggd murat garage till vårt hus. Under garagegolvet finns det en murad källare som man bara har tillträde ifrån en lucka i golvet. Vi skulle gärna vilja öppna upp från husets källare till detta utrymme men vi är lite tveksamma eftersom det oftast finns vatten på golvet och att det är dålig lukt där.
Vi har dränerat om på alla sidor utom en kortsida men vi tycker inte att det har blivit något skillnad. Det finns bara väldigt lite ventilation i utrymmet och ingen värme. Jag tror att garagekällaren ligger kanske 1 dm lägre än husets källare.

Vad ska man göra åt situationen ?
Någon sa att man kunde ställa ner en avfuktare och hålla utrymmet uppvärmt så blir det bra.
Jag tänkte mer att man borde gjuta upp golvet 1dm först.

Någon som har ett förslag ?
 
  • g1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • g0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • g2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjut igen skiten. Man kan aldrig använda det där utrymmet.
Direkt ohälsosamt.
Bygg ett förråd på tomten istället om det är det ni är ute efter.
 
Såg inte alls trevligt ut..

Har ni verkligen dränerat ner under dne där nivån och har fortfarande vatten kvar??
 
> Har ni verkligen dränerat ner under dne där nivån och har fortfarande vatten kvar??

Ja det ska vara dränerat under den nivån. Ska se om jag kan mäta det imorgon.
 
Avfuktare kommer att jobba ihjäl sej om du har vatten stående på golvet under långa perioder. Avfuktare hjälper om man har fuktig golv men inte om man har vattenpöl på golvet. Enklare och snabbare att ta bort vatten med en mopp och se om och hur snabbt det kommer tillbaka. Varifrån kommer vatten? Hög grundvattennivå?
gaia
 
Har torkat torrt på golvet. Efter 1 dygn har vattnet kommit tillbaka i pölar mitt på golvet, dock aldrig mer än ett par milimeter.
Jag tror som du Gaia att det kan vara hög grundvattennivå som tränger upp genom en kanske tunn bottenplatta.
Men kan man göra något åt det ?
 
Dräneringen ska ju sänka grundvattennivån isf.. Så jag tror inte att det är rätt gjort eller ligger tillräkligt djupt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.