När vi planerade vår tvättstuga så hade vi 2 möjliga placeringar av torksåpet då det var svårt att bestämma sig bara genom att se på papper. Fram tills det att torkskåpet och tvättbänken kom så kände vi oss rätt säkra på den ena av platserna och placerade frånluftsventilationen där. Men nu när allt har kommit så inser vi att torkskåpet passar mycket bättre att stå på det andra stället.

Problemet då är att det är en bit från frånluften. Ca 2 meter vilket kanske inte verkar så mycket men det är snett över på motstående vägg så det skulle se jättedumt ut att dra ventilationsslang rätt över.

Vad kan vi egentligen göra för någonting? Att flytta venilationen känns jättejobbigt med all isolering som ligger runt och med tanke på att den frånluften sitter på vägen till badrummets frånluft så det skulle vara rätt mycket man skulle få göra om. Och också med tanke på att det fortafarande är väldigt mycket kvar att göra och vi känner oss rätt utmattade.

Vad händer om man bara låter den stå och fläkta ut i rummet? Blir det för fuktigt och varmt då?
 
Jag ska gissa.

Varm luft är lättare än kall. Torkskåpet kommer att blåsa den fuktiga luften mot taket. Och taga den kalla från golvet. Har man en springa under dörren, dras luften in i tvättstugan från huset. Och den är kallare än den som lämnar torkningen. Således hamnar all den fuktiga varma luften vid taket. Och frånluftsventilen bör suga ut den. Ny torr kall luft kommer in genom springan under dörren.
Har man bra färg på taket bör absolut inget hända.
 
Det låter ju lugnande. Färgen i taket är bra så det ska inte vara några problem. Då vågar jag sätta i kontakten och torka dotterns blöta skor och overall dåd^_^b
 
Tänk bara att se till att ha rätt inställda frånluftsdon!
Den i tvättstugan ska inte vara täppt ;)
 
Du skriver inte vilken typ av frånluft du har, men jag tolkar det som du har ett nytt hus och har mekanisk frånluft?
 
Är det ingen som vet om ett torkskåp som är av kondensvariant, dvs man slipper ha frånluft från torkskåpet så som torktummlaren? Är det inte mycket värme som man släpper rakt ut med frånluften?
 
Har man en panna med återvinning eller FTX, tar man den värmen tillbaka (ca 80-95%).
 
tyvärr , direktverkande el
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.