Hej, jag har ett hus med timmerstomme, nu vill jag gärna "korta av väggen (öppna upp) på bilderna och vet att denna stadgar även i sidled vilket är vad detta handlar om. Vet även att det finns trådar här gällande detta men har inte hittat något svar på just detta bara påståenden om just kraft i sidled och att väggen hjälper gavel att inte "bångna"

På bild 1 syns en gulmarkerad "stötta" som ä inkilad i den hela stocken ovanför, det säger mig att den inte rör sig i sidled och därmed "spärrar" för att det inte ska bångna. denna vill jag flytta till rödmarkerad plats och ta bort stockarna vid blå krysset.

På bild 2 syns "urjackningen" jag pratar om

Bild 3 visar de hela ovanför stockarna i förbindes mot stående stock vid murstock, dessa är (som syns) endast spikade i den stående och har en tunn stötta under sig.

Jag funderar då på att om jag flyttar stöttan enligt bild 1 (kraftigare stötta dock), jackar ur i stocken ovan så den inte flyttar sig samt säkrar i golv samt förbinder de liggande stockarna bakom med ett järnbeslag o bult genom var o en (grön markering) samt järnbeslag runt den flyttade stöttan så ska detta vara still i sidled.

På de övre stockarna likaså sätts ett järn med bult genom stockarna samt den stående stöttan.

i min värld så ska detta då inte kunna röra sig i sidled och risken för att väggen bågnar, men vad tror övriga snillen som kan detta bättte än jag??. glad för seriösa svar :)

//Vänligen Snickaramatören Renoveringsarbete, exponerade träbjälkar och kablar, gammal väggyta, varningstejp, obehandlat trä, konstruktionsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis urrivna tapeter, exponerade träplankor, kablar, och en gul markering ovanför skadat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av rum, träväggar synliga, elledningar, färgad tejp markerar, ingen gips eller inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.