OK,
första inlägget för mig då jag precis köpt hus med en delvis ganska oskött tomt.

Bland annat en större "skogsbacke" med en hel del mindre småträd; björkar, aspar etc som jag vill ta bort, framförallt för att framhäva några finare träd, såsom små granar och ekar. Träden har en omkrets på upp till en knapp decimeter men vanligast är 3-5 centimeter.

Min fråga; hur gör jag med stubbarna eller hur förfar jag vid sågningen så att det inte blir stubbar kvar som ungarna kommer att trasa sönder fötterna på..?

Jag är oerhört tacksam för svar kring detta.
Thomas
 
såga så nära marken det går. då slits dock kedjan fort...
 
Angrip rötterna om du verkligen vill ha bort slyet. Asp har mycket livaktiga rötter, som ger rotskott LÅNGT efter det att träden fällts.

Enklast gör du jobbet maskinellt. MEN om du vill värna om vilda örter och plantor i fältskikt måste du jobba manuellt. Detta ÄR jobbigt, men resultatet kommer att göra dig både glad och stolt. En sådan grundlig genomgång följer man upp med att varje år avlägsna årsskott för hand. Det är mycket smidigt.

Om man ändå föredrar att kapa träden får man vara beredd på att framöver tvingas hålla efter nya slyskott med röjklinga. Vilket är bullrigt, svettigt och allmänt trist.
 
Kedja runt stubbarna. Vidare till dragkroken och gasen i botten. Fyrhjulsdrift och lågväxel är ett plus.
 
En tigersåg med en långt trädblad går bra. Stick ner bladet i marken o såga i 45 raders vinkel runt trädet/busken, därefter lyft upp :)
Göran
 
För att verkligen bli av med asparnas rotskott ska träden ringbarkas så att dom skadas och tappar kraft. Sen tror jag att dom kan tas ner efter ett halvår. Vi glömde detta när vi tog en asp och det sprutade upp skott i gräsmattan.
 
Syrafällning är troligen effektivare än ringbarkning. Man fäller alltså träden utan att helt avskilja de fällda stammarna från stubben. Trädens lövkrona får sedan "dra musten" ur träden en växtsäsong innan man kvistar och apterar stammarna.

Nackdelen är att metoden inte är särskilt prydlig. Det är otrivsamt med allt ris som uppstår ifall träden står där man visas dagligen och stundligen. Och på finalen har man ändå stubbarna kvar som ett trist minne.
 
Är det små träd/sly prova att dra upp dom. Jag slet upp rätt mycket aspsly med handkraft.

Ett annat alternativ är att hugga av stubbarna under markytan med en vass spade.

I de mer ovårdade delarna av vår tomt klippte vi av slyet och penslade "sårytorna" med roundup, det verkar ha gjort susen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.