Hej!

Nu är det dags att måla taket i sovrummet som ligger på uppe våningen. Där är gammal plank med ganska brett mellanrum och sågspån på vinden som mer än gärna trillar ner emellan. Från och med nu och kanske två år framöver kommer det vara vindsutrymme över, tror jag.... Annars kommer det bli att vi ska ha ett loft här, alltså varmt.

Nu lite frågor kring detta.


1. Vad ska jag täcka med för att slippa spånet? Nu behövs väl en fuktspärr, men behövs den sen när det är varmt uppe på?

2. Sa jag bara skotta undan spånet, dit med nåt lämpligt, på med spånet igen och låta det va tills loft planen kommer igång?

3.Lite otydligt kanske?
 
4. Om det blir ett kallt utrymme här, hur gör jag då?
 
1. Det är när du har det varmt där som du behöver fuktspärren. varm & fuktig luft vandrar upp & ut, fuktspärren hindrar det. Fukten ska ut med innomhusventilationen inte vandra genom väggar & tak.

2. Är väll lämpligt som första åtgärd. Golvpapp, som har har när man tex målar väggar. Alltså skydds papp är ett ganska bra matreal att lägga unders så inte spånet rammlar ner & i genom brädorna. Om du har det uppvärmt så är det här du ska ha fuktspärren.

3. bara lite :D

4. Om det blir ett kallt utrymme så ska du inte ha någon fuktspärr överhuvudtaget.
 
Fuktspärr, plast eller nån specialpapp?
Är det olika fuktspärr beroende på om man har spån, mineralull eller linisolering?
 
Kan fråga, hur hade ni gjort?
Nu blir det varmt sovrum med kall vind.
Nu är det ju bara en vanlig tunn takpapp mellan taket och spånen och den är torr och fin.
Eldar med ved så jag har varm skorsten och bra ventilation

Nån vindpapp och sen isolering? Vilken?
 
Ångbroms, jag har förrut (några år sedan) att man kunde göra en egen ångbroms, med 2 lager gipsskivor (omlott) i innertaket målat men någon färg.

Om det funkar så verkar det ju ganska enkelt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.