Jag tänkte bygga ut altanen med ca. 1m. Den gammla altanen står stabilt på husgrunden så jag tänkte gjuta stabila plintar. Så hur djupt skall man gräva, bor i höjd med Umeå, och skall man bara stoppa ner röret i gropen direkt på gruset eller skall man gjuta en klönt nere i marken.
 
I
'Klönten' i backen gör man för att få tryckfördelning om bärigheten på materialet är mindre bra. Har du berg räcker det med plintskaftet. Så frågan är vad du har i backen? Grus? Lera? Eller vad?

Om den gamla altanen står stabilt på husgrunden skulle jag i först hand undersöka om det inte gick att stoppa in bjälkar under den och låta dem skjuta ut en (1) meter. Då slipper du plint+klönt.

Annars får du gräva/borra bra djupt i Umeå för att undgå tjällyft och brott i skarven mellan gamla och nya altanen. (Skulle tro att ni har ett tjäldjup runt 2 meter däruppe?) Men det beror oxå på vad du har i backen. Lera o dyl. är sämst. Grus är rätt bra om du har sluttande mark där vatten kan dra ur till lägre nivåer.
____________________
Byggaren
 
Vi har lerjord. Skulle det hjälpa att lägga ut 50mm styrox runt om plintarna.
 
I
diseelturbo skrev:
Vi har lerjord. Skulle det hjälpa att lägga ut 50mm styrox runt om plintarna.
Knappast om du inte gräver ner underkant till frostfritt djup och då behöver du ingen isolering på plintskaften. I så fall bättre att gräva så djupt du kan (dock till minst halva det frostfria djupet och helst lite till) och fylla hålet med grovt grus, s.k. avharpning (obs ej krossmaterial typ makadam), till halva djupet.

Då har vattnet en chans att rinna undan, eftersom varje hål kommer att fungera som en stenkista. Tjällyft ska det heller inte bli (under förutsättning att marken inte är plan, utan lutar naturligt utåt från terrassen) eftersom stenen innehåller större hålrum och därmed inte behåller vattnet stående mellan stenare och ingen kapillär uppsugning kan ske.
__________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
grovt grus, s.k. avharpning (obs ej krossmaterial typ makadam), till halva djupet.
Bara nyfiken, varför inte krossmaterial?
 
imported_Byggaren skrev:
Knappast om du inte gräver ner underkant till frostfritt djup och då behöver du ingen isolering på plintskaften. I så fall bättre att gräva så djupt du kan (dock till minst halva det frostfria djupet och helst lite till) och fylla hålet med grovt grus, s.k. avharpning (obs ej krossmaterial typ makadam), till halva djupet.

Då har vattnet en chans att rinna undan, eftersom varje hål kommer att fungera som en stenkista. Tjällyft ska det heller inte bli (under förutsättning att marken inte är plan, utan lutar naturligt utåt från terrassen) eftersom stenen innehåller större hålrum och därmed inte behåller vattnet stående mellan stenare och ingen kapillär uppsugning kan ske.
__________________
Byggaren
Jag har beställt ett halvtlass 8-16 som kommer att användas.
 
I
jon_h skrev:
Bara nyfiken, varför inte krossmaterial?

Avharpning är naturrund sten. Den packar sig inte på samma sätt som krossmaterial och vitsen med att fylla avharpning i hålen är att det ska bli hålrum mellan stenarna för att förhindra kapillär uppsugning (och därmed minska risken för tjällyft) och skapa ett 'vattenmagasin' i väntan på att vattnet ska få tid att rinna undan efter nederbörden el. snösmältningen. (Men... som jag skrev... det förutsätter att marken inte är plan, utan att vatten kan rinna av till lägre belägen nivå, ex.vis ett dike.)

Använder man krossmaterial, är det skarpkantat och packar sig lättare eftersom det har flata ytor. Det har inte natursten.
_________________________
Byggaren
 
I
diseelturbo skrev:
Jag har beställt ett halvtlass 8-16 som kommer att användas.
8-16 är i minsta laget, men det går nog bra ändå.
__________________
Byggaren
 
Ah, jag förstår. Tack för svaret.
 
Jag hade tydligen fel om hurdan jord vi har. Det är sand åtminstone 1m ner i backen så det var relativt lättgrävt.



Bilden visar konstruktionen, det grå är den gammla atlanen som jag tänkte skarvai från. Den nedre bjälken är av diemensionen 50*175. CC måtter på plintarna kommer att bli ca. 150cm.
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.