Hej.

Har precis lagt in ny matta i badrummet. Kom på försent att jag måste ha nya väggskivor för vi vill kakla.

Hur ska vi göra med den nya skivan, ska den dras ner över kanten på mattan som är uppvikt över befintlig vägg?

Det blir ju en ganska ful skarv längst ner, och hur gör man med tätskiktet?

/Johnny
 
Mattan ska gå utanpå väggskivorna. Du får riva upp mattan, montera skivor, och lägga ny matta. Eller möjligtvis montera skivor och lägga ny matta på den gamla.
 
Mattan är ju bara en dag gammal. Tänkte inte ha kakel först men har ångrat oss. Måste sätta upp gipsskivor. Finns det inte något annat sätt? Hur mycket ska mattan upp över väggskivan. Kanske kan lossa mattan längs väggen och få ner gipsskivorna en bit.
 
Jag har väldigt svårt att tro att du lyckas få till det bra. Mattan ska ha stöd hela vägen bakom, och den ska gå upp en bit på skivan. Skivan ska också ha stöd i underkant, mot syllen eller kortlingar. Hur långt minimum du beghöver dra upp mattan på skivan är vet jag inte, men jag skulle vilja ha upp den i alla fall 30 mm eller så. Det kommer se lite märkligt ut om mattan sitter för långt in också, men det är ju mest en estetisk fråga.
 
Hade det varit jag som hade detta problem hade jag struntat i reglerna och limmat och skruvat 6mm renoveringsgips på väggarna samt filat litet på gipset på insidan i underkant så att det kan gå ner en cm över mattan och därefter kaklat och låtit kaklet gå ner ytterligare c:a 1 cm för att säkerställa att inget rinnande vatten letar sig vägen in i skarven.
Så är det gjort i vårt fjällhus och det har hållit i 20 år utan någon tendens till skada. Det blir ju lika dyrt för dig att göra om nu som när det ev skulle uppstå en skada i framtiden
 
Så skulle jag INTE gjort. Iaf inte om det ska duschas mot denna vägg. Tänk på att vatten ska kunna rinna "inne" i fixet.

I en fjällstuga har du gott om tid mellan duschningarna att allt hinner torka.
 
Bjurels lösning är inget vidare, i mitt tycke. Våtrumsskador är inte att leka med, de kostar en hel del att åtgärda.
 
det ska inte duschas där.

Om man sätter 6mm gips skivan någon cm över mattkanten och spacklar ut resten. Sedan tätskitk ber över mattan.

Eller helt enkelt kaklar på spånskivan för den sitter ju som den ska.
 
Om du ska följa branschreglerna så får det inte finnas någon spånskiva i väggkonstruktionen på våtrumssidan av reglarna. Spån brukar inte fungera speciellt bra att kakla på heller.

Du kan inte göra en seriös lösning utan att det påverkar mattan.
Antingen så får du slita ut den, som jon_h säger, eller så får du skära bort uppviket, riva bort spånet, kortla mellan reglarna, montera en gips- eller våtrumsskiva, svetsa på ett nytt uppvik och sedan köra tätskikt och kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.