I vilken ordning ska jag göra resterande moment, och hur fungerar det att bygga/förvara dessa material i "utomhusklimat", fast "inne" i det kalla attefallshuset.
Bor vid kusten i Härnösand om det gör stor skillnad.

Huset ska värmas upp med lvp, som väntar på att vi ska sätta upp osb+gips innan deras montage.
Hur beter sig osb + gips under byggtiden, det är ju för närvarande kallt i huset, dvs ingen uppvärmning.

Samma med tak, ska sätta upp glespanel och sedan Huntonittak - är det problem att ha de i "utomhustemperatur" någon månad eller så innan värmen kommer igång? Känns lite onödigt att ha ett dyrt konvektorelement där ute tills vägg + takmoment är klara, men om det är det som krävs...

Eller är det bara att bita i det sura och börja värma upp ett hus med svindyr el tills dessa innervägg- och takmoment är klara?

Hade ni lagt huntonittaket först eller osb+gips först, vilken "ände" ska jag börja i?
 
Gipset är oftast ingen fara då det är ett ”dött” material. Osb och Huntoniten kommer att svälla av fukten och torka isär när du får på värmen. Sen är det inte säkert att det innebär några problem så länge det får torka ut ordentligt innan du spacklar o målar
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Gipset är oftast ingen fara då det är ett ”dött” material. Osb och Huntoniten kommer att svälla av fukten och torka isär när du får på värmen. Sen är det inte säkert att det innebär några problem så länge det får torka ut ordentligt innan du spacklar o målar
Tack! Hur skulle du ha gjort? Låtit ett konvektorelement stå på dygnet runt tills lvp är installerad? Det kan ju ta några veckor = ett gäng kronor, men samtidigt tråkigt om man får material förstört.
 
Jag hade försökt hålla minst 10 grader i bygget och sedan när du fått på riktiga värmen låtit det torka ur nån vecka innan du börjar med ytskikten
 
När det väl är isolerat kostar det inte många kronor att värma upp med ett konvektorelement. Jag håller på att bygga ett loft ovanpå ett garage 28 kvm och det värmer jag upp med en liten byggfläkt. Det blir lätt 10-12° där när fläkten står på lägsta effekt (650w) och termostaten står på ½ effekt och då var det -10° ute.

Då är förvisso ingen ventilation igång utan endast självdrag från 3 st. luftspalter i fönstren öppna.

Lycka till med bygget. // J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.