Vi har en "korridor" i huset med garderober på ena sidan och dörrar in till några rum på andra sidan. Om några år kommer där troligtvis att bli ytterligare en dörr, då vi förmodligen kommer att dela barnens nu gemensamma sovrum till två smårum istället.

För tillfället sitter där en ohyggligt ful tapet sedan huset byggdes 1970. Korridoren är ganska mörk, inga ljusinsläpp förutom "längst bort" där det är ett fönster. På väggen har jag nu börjar placera foton på kiddsen, och jag funderar på att helt enkelt måla väggaran i någon ljusare förg och sedan sätt upp en "spotramp" i taket som punktbelyser några av fotografierna. Vad tror ni om det? Och vad kan det passa med för färg? Är väldigt förtjust i blått, men det kanske blir för kallt?

Garderobsdörreran på motsatta sidan är målade vita och med "speglar" funderar på om man kanske skulle plocka upp motstående väggs färg dels mellan garderoberna, och dels på själva spegelramarna...

Foton på korridoren går att ordna om någon vill titta på "eländet" åt mig! :)
 
Sophia skrev:
Foton på korridoren går att ordna om någon vill titta på "eländet" åt mig! :)
Lägg upp ett foto så kikar vi på den och slår våra kloka huvuden ihop :)

MVH/Christina.
 
Varför inte göra en fondvägg av väggen med fotografierna på...och då skulle det ju passa finfint med någon blå kulör.

Resterande väggar skulle jag personligen sätta vita.

Kanonidé med spotar riktade mot tavlorna. Även övriga ytor i korridoren skulle kunna belysas med spottar.

Vad har du för mått på korridoren?
 
Har ju för 17 ingen HTML-editor för tillfället då min vanliga dator kraschat... :p Tänkte göra en liten finurlig sida av det hela...

Men vi gör så här:

http://hem.passagen.se/pelargonia/hall1.jpg
Detta är vad som möter en då man kommer in genom ytterdörren. Det gör man en halvtrappa ner, så det är ledstången upp till entreplan man ser på vänster sida. Tapeten är verkligen GRÄSLIG! I gott skick, särskilt för att ha suttit sedan 1970, men mönstret…. *ryser*

http://hem.passagen.se/pelargonia/hall2.jpg
Direkt till vänster ligger en liten toalett, och sen en dörr in till ett rum.

http://hem.passagen.se/pelargonia/hall3.jpg
Går man sen till höger har vi den lååååånga korridoren. Stegade upp den och fick det till ungefär 8-9 meter

http://hem.passagen.se/pelargonia/hall4.jpg
MASSOR av garderober har vi i alla fall :) Till vänster syns ingång till rum nummer två. Ungefär där korten på väggen slutar kommer det i framtiden troligtvis att bli ytterligare en dörr in till ett rum, vi delar då av barnens rum så de får varsit litet rum. Detta kommer ju ytterligare att förstärka korridorkänslan tyvärr.

http://hem.passagen.se/pelargonia/hall5.jpg
Och längst fram i korridoren är det ytterligare först en toalett till vänster och sen en dörr in till vårt sovrum, som här blir lite till vänster i bild.

Tusen tack om ni har ork att hjälpa mig! En tanke (som maken genast rynkade näsan åt) var att måla entrén och hallen i en ljust grå nyans med lite inslag av blått i. Och sedan plocka upp den färgen genom att måla speglarna på garderoberna i samma färg. Kanske också byta knoppar och måla även dem i samma färg. Och att sedan i sovrummet måla med en annan lika ljust grå nyans med lite gult eller rosa i. GRÅTT?!?!?!? sa maken ungefär som om jag förseslagit salt i kaffet.
 
Sitter som bäst och "tråcklar" med bilderna, det var himla knöligt att se på dem då de inte går att öppna via länken, men jag sparar ner dem och funderar över natten ;)
Skulle spontant säga, måla i 1002-Y. Blir ljust-ljust grå med en varmare ton, passar utmärkt till eken ni har i dörrar och golv utan att bli för mörk. Neutralt grått och grått med inslag av blått kan i vissa ljus dra mot blålila :-/, men vill du ha en blå anstrykning kan du fundera på 1000-N för den kommer att ge en liiiten aningens känsla av att det finns lite blått i den fast det inte gör det ;) men blanda inte i mer blått om du inte vill att väggen ska upplevas ljusblå.
Skulle personligen fundera på huruvida det går att ta bort listerna helt från garderobsdörrarna och spackla igen de små hålen, känns som att de där listerna bryter lite väl mycket mot stilen på de andra dörrarna.
Jag skulle tycka det vore mycket snyggt med släta dörrar och gärna andra knoppar/handtag, kanske mattkrom e. dyl, beror vad det är på dörrhandtagen, ska kika ordentligare på bilderna.
Känns också som att lite spegelglas skulle göra susen, men jag återkommer i morgon ;)

MVH/Christina.
 
Tusen tack! Nu ska jag gå in på nån "färgsida" och kolla in de där färgerna du rekommenderade. Märligt att bilderna inte går att öppna, men det är säkert passagen som inte gillar direktvisning... >:( I MIN dator gick de att se, men det är väl för att det är jag som la upp dem.

Rostfria knoppar har jag också funderat på! Vi har det i köket (bytte de 70-tals i brun-grön plast-porslinsvariant) och det var verkligen snyggt, funderar på att byta ut de där med...

Ta bort speglarna på garderoberna? Tja... Skulle väl nästan vara snyggast att lämna in dem och få dem sprutlackade då kanske... Eller måla själv med högblank färg? Fast sprutlackat känns "stramare" om man kör med grått och rostfritt... *funderar*

Tack snälla för "bollningen" det är precis vad jag behöver eftersom maken bara säger "jaha ja det blir nog bra" och återgår till sitt förb***** hockeyspel hela tiden! >:( ::) ;)
 
Sophia,

en sån förskräcklig tapet!

Är det rester från något slags färgblindhetstest?

Måla över med milt blått/grått blir mycket bättre.

KoW
 
Varför inte lägga i garderobs speglarna, just speglar som gör att korridören ser större ut och dessutom blir ljusare när belysnignen speglar sig i dem.

 
Sophia, ofta vill man ju försöka "trolla" bort korridorkänslan, MEN är det väldigt långt och smalt så blir det oftast inte så stor skillnad, jag har däremot sett prov på det rakt motsatta, dvs. att istället förstärka den avlånga känslan och det med ett väldigt effektfullt resultat :surprised:
Då hade man använt spegelglas längst fram i korridoren, dessvärre har ni ju en dörr precis i blickfånget och hur jag än funderar så kommer jag inte på någon lätt och billig lösning där, tyvärr :-/ för det är nog synd att fästa spegelglas på era orginaldörrar, men hursom helst så gav den där spegeln, som alltså var lika stor som "öppningen" man kunde överblicka i korrodorens bortre ände (om det går att förstå hur jag menar :-/), en otrolig effekt, för korridoren gav ett nästan "oändligt" intryck, väldigt snyggt faktiskt :)

Men nu kommer jag ju som sagt inte på nåt klurigt sätt i just din korridor så jag skulle föreslå följande:

1. Måla väggen i 1002-Y, tror inte du ska ha så mycket mörkare på väggen då det verkar rätt ont om dagsljus, ta bort speglarna från garderobsdörrarna och sprutlacka dem i samma nyans alt. snäppet ljusare 0502-Y (vanlig tonad vit)

2. Nya knoppar/handtag i rostfritt/mattkrom e.dyl

3. Spotlightskena i tak, ganska lång alt. två efter varandra.

4. Installera dimmer till takbelysningen så kan du ha många punkter som inte lyser så starkt.

5. Om det finns en sockel under garderobsraden som är lite indragen så skulle jag fästa en sån där ljusslang som säljs i rullar till jul, finns slangklämmor som du kan klämma fast slangen nere vid garderobssockeln (själva slangen ska ej synas) under garderobsdörrarna, lyser inte jättestarkt och blir inte varm men ger ett snyggt och effektfullt sken längs med golvet under hela gard. raden, passar som "detalj", mysljus, led/nattljus för vandrande barn osv.

6. Väggen med barntavlorna är ju perfekt att hänga saker på, en snygg "utfyllnad" tills man har tillräckligt av barnens konst, alt. på en del av väggen, är att klä en skiva, typ såna man gör anslagstavlor av, med nåt fräckt modernt tyg och göra den ganska stor, där har man en billig tavla som förhållandevis lätt kan varieras, man kan också tänka sig två höga smala bredvid varandra.

7. Sist men inte minst, satsa på en snygg och rolig hallmatta tex. en plastmatta med kul mönster tex. någon från http://www.pappelina.com/ i en eller flera glada färger.
Matcha mattan med en rullgardin i nåt roligt tyg till fönstret i bortre änden av korridoren.

Ojoj.... vad långt det blev, hoppas du orkar läsa ;)

MVH//Christina.


 
Absolut orkar jag läsa, tack snälla!!! :)

Färggrann matta HAR vi, eller rättare sagt två stycken, men det låg i tvättmaskinen i går! ;) Nu ligger de på plats igen. Fast jag skulle vilja ha som du säger en enda lång istället. Att matcha den med gardin längst bort va ju en kul idé! Har ett fönster i entrén också, kan ju ha samma gardin där... *funderar*

Lyckades inte hitta på nätet den färg som du föreslår, men skall kolla i färgaffären istället. Att ta bort speglarna från garderobsdörrarna och sprutlacka dem tror jag också blir snyggast, men tyvärr tror jag att jag kommer att stöta på motstånd där (onödigt... "I know him so well..." ;) ) så att måla dem i en annan färg låter enklare. Nya knoppas tycker jag med, de där är nästan lika gräsliga som tapeterna! Kan ju göra på samma som vi har i köket så blir det lite enhetligt (enkla i borstat krom). alternativet Sweli kom med att sätta speglar i speglarna liksom lät också himla kul! Får väl måttbeställa på nåt vis, skall lägga det på önskelistan för "lite längre fram" för jag tror det var en bra idé...

Ljuset under garderoberna lät ju helmysigt! Förstår precis vad du menar, guddottern har en sån "slang" i sitt rum och jag fastnade verkligen för den! Skall kolla med hennes mamma vart de hittadeden, de brukar vara duktiga på bra priser... ;D

Fotona på väggen känns "halvfärdigt" (fast senarei går kväll kom ytterligare ett foto upp) så det skall jag ändra på. Lite inne på en enkel tavellist mitt på vägen helt enkelt. Lätt att ta bort sen om det skulle vara så. Ramarna gillar jag verkligen, skall se till att köpa på mig fler. Dessutom tror jag de matchar knopparna! :)

Eller två höga som du föreslår, i knallrött... *funderar*

Nu har jag verkligen fått mer att bita i, tack jättesnälla för hjälpen! :D :-*



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.