Sedan en tillbaka är mitt garage "färdigt". Dock så planerar jag till våren att även isolera det. Garaget är 4*8m plus förrådsdel 4*3m. Förrådsdelen har jag tänkt att slå upp tak i och då isolera väggar och tak. Däremot så vill jag endast isolera väggarna i garagedelen (INTE taket) pga att det är perfekt att kunna lägga upp saker på takstolarna.
Min fråga är nu hur jag gör detta på bästa sätt. Är det någon mening med att "bara" isolera väggarna och låta taket vara som det är? Hur gör jag annars om jag vill fortsätta att ha öppet i taket men ändå isolerat?
 
Det är i princip bortkastat att isolera väggarna men inte taket. Det är lite som att isolera ett hus men att inte sätta i någon dörr.
 
jon_h skrev:
Det är i princip bortkastat att isolera väggarna men inte taket. Det är lite som att isolera ett hus men att inte sätta i någon dörr.
Exakt, men min fråga var ju då: Hur skall jag då göra om jag vill ha ett isolerat garage men ändå fritt vid takstolarna?
 
Du lägger isoleringen uppe vid taket istället för vid takstolarnas hanbjälkar. Se till att det blir en luftspalt mellan taket och isoleringen.
 
jon_h skrev:
Du lägger isoleringen uppe vid taket istället för vid takstolarnas hanbjälkar. Se till att det blir en luftspalt mellan taket och isoleringen.
Något mer som behövs? Tex. fuktspärr till väggarna o dyl ......
 
Ska du ha uppvärmt hela vintern? I så fall kan det vara en bra idé med en diffusionsspärr, även om det inte är lika viktigt som i ett bostadshus där det blir betydligt fuktigare luft.
 
jon_h skrev:
Ska du ha uppvärmt hela vintern? I så fall kan det vara en bra idé med en diffusionsspärr, även om det inte är lika viktigt som i ett bostadshus där det blir betydligt fuktigare luft.
Meningen är att förrådsdelen skall vara uppvärmd (med tex. ett värmeelement eller fläkt)och garagedelen ingen uppvärming alls.
 
Då tycker jag att du ska skippa diffusionsspärren i garagedelen.
 
jon_h skrev:
Då tycker jag att du ska skippa diffusionsspärren i garagedelen.
Inte isolera alls eller vad menar du :surprised:
 
Nej, jag menar precis som jag skrev, skippa diffusionsspärren i garagedelen om du inte ska ha varmt där. Isolera kan du väl göra om du vill.
 
Mikael_L
Jag antar att du har ett vanligt ryggåstak och att underifrån mellan dina takstolar ser du undertaket gjort i råspont?
Vad är det för CC mellan takstolarna förresten?

Då ska du spika eller skruva läkt ca 25x35mm i hörnet mellan råsponten och takstolen, fäst mot takstolens sida, så du inte punkterar ev underlagspapp på ovansidan av undertaket!

Sen skruvar du eller spikar (oljehärdad) masonit mellan takstolarna, under läkten så du får en luftspalt mellan undertak och masonit. Masoniten ska du montera i hela facket längst ner ifrån ända upp till nock, se till att utomhusluft kan komma åt (blåsa in lite) i luftspalten, för det är den ventilationen som torkar ut kondens.
Masoniten lägger du ett par cm omlott så ev dropp rinner ovanpå och sen ut under takfoten. Om du har CC120 så bör du också spika fast någon liten kloss av läkt här och var i mitten av skivorna, så dom inte kan böjas upp mot taket.

Sen är det dags att isolera, fyll facken med den tjocklek av isolering som du önskar, ofta är det vettigt att använda minst all tillgänglig höjd. Dvs om takstolen är gjord av 220 virke så använd 2 x 95 mm (det går ju bort lite i luftspalten).
I bostadshusen vill vi ju ha ännu mer isolering så då kan sala på en regel till, ev korslagd för att minska köldbryggorna.
Lägg isoleringen lite omlott så du inte får köldbryggor mellan iso-skivorna.

Det trixiga är att hålla uppe isoleringen mot innertaket, tyngdkraften hjälper inte oss direkt här. :rolleyes:
En del spikar upp glespanel, och fyller på isolering allteftersom, andra spikar in pappspik nästan helt i underkant av takstol, och snurrar fast ståltråd i den här spiken allteftersom skivorna kommer på plats. Sist av allt slås spikarna in helt.

Sen är det dags för att plasta in hela taket, om du väljer att plasta så gör det noggrannt och helt tätt överallt (så gott det går).
Nu kan du spika innertak (och ev gles innan).

På bilden syns inte ståltråden inte heller spikarna den sitter i, men ståltrådsrullen ser man iaf. Facket längst till vänster är inte masonitat hela vägen.
 
  • Isolering_undertak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
En del som väljer att inte plasta sätter vindpapp istället, för att slippa att ev isoleringsmaterial ska kunna läcka genom innertaket (t.ex. ett brädat innertak).
Jag glömde också skriva att du ska sätta insektsnät i alla öppningar i takfoten och nocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.