Hej,

Har en gammal bod som står på tomten som vi planerar bygga bastu i och dra in VA för att kunna ha en dusch så tanken är att isolera byggnaden.

Jag har brutit upp golvet och börjat undersöka grunden. Den står på en stengrund och har en mur på ena sidan samt gräsmatta på andra.
Stengrund, gult trähus, blå fönsteromfattning, lövmark, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul träbyggnad med öppen dörr, grästäckt mark med löv, synbar sockel och hörnstolpe, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syllen och golvbjälkarna är vad jag kan bedöma i gott skick, d.v.s. torra och inte ruttna. Jorden under golvet var också helt genomtorr förutom i ena hörnet. Tomten lutar lite och på den andra kortsidan som inte syns i bilden som ligger lite högre så sticker en plast upp ur marken som jag misstänker är någon form av fuktisolering/dränering.
Jag har grävt lite för att se hur underlaget är och det finns rätt stora stenbumlingar under jorden.

Renoverat träskjul, öppen dörr, bjälkar synliga, rivningsavfall på golvet, outvecklat inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, träkonstruktion, skräpigt golv, exponerade trädbrädor, betong, öppning, utomhusinsyn, verktygssilhuett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen skjulinteriör med verktyg, öppen golvkonstruktion, träspån, ingen inredning, mörk, övergiven känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enl. tidigare ägarna till huset så ska byggnaden vara uppemot 100 år gammal och jag kan åtminstone se den på kartor från 70-talet hos kommunen så den har ju stått där ett tag.

Min tanke nu när allt är öppet är att gräva bort så mycket jord jag kan (vissa av golvbjälkarna låg trots allt i jorden) och lämna kvar den sten som finns där samt fylla på med makadam samt lägga en plast över.
Är detta en god idé för att minska risken för fuktproblem framöver eller hur hade ni gjort?

Ett eventuellt orosmoln är det ena hörnet på stenmuren som jag tycker står rätt tvivelaktigt.
Försummad hörna med trasiga betongbitar, sten, damm och träväggar. Verkar gammalt och övergivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, slitna träbjälkar och stenar under en byggnad, mögel och förfall, dagsljus skymtar genom glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenfundament stöder en byggnadsstruktur med blåa och krämfärgade träpaneler. Närbild, skuggor, texturrikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde man försöka bygga upp muren där eller flytta in boden en aning?

Har inte gjort något liknande projekt tidigare så det är lite att lära sig längs vägen, tacksam för alla tips och hjälp jag kan få.
 
De hade varit bra om du hade kunnat lyfta kåken en 10 cm, så inte bjälkar och klädseln är så nära backen.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vad var det för golv i boden innan? Om det var ett tätt golv utan synliga springor skulle jag inte göra några stora åtgärder åt golvet. Skrapa ort löst material och se till att golvbjälkarna inte ligger i jorden.

Det blöta hörnet kan du gräva ett litet dike en bit utanför och fylla med t.ex. singel för att bryta inflödet mot boden. Om det kommer takvatten ner där så ska det ledas bort.

På bilden tolkar jag det som att ett hörn i stort sett hänger fritt. Där är det ju lämpligt att försöka kila upp det så det står stadigt.

Mtp att din bod har klarat sig så länge så behöver du inte göra några stora åtgärder i grunden. Om det bara är bastu du ska ha så låt bli isolering i golvet. Ändra så lite som möjligt, just med tanke på att boden verkar ha mått bra under alla år.
 
  • Gilla
ohlaj och 2 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
De hade varit bra om du hade kunnat lyfta kåken en 10 cm, så inte bjälkar och klädseln är så nära backen.
Tänker du att man skulle gjuta plintar att lyfta upp den på eller att man skulle försöka bygga upp med fler stenar under?
ylven ylven skrev:
Vad var det för golv i boden innan? Om det var ett tätt golv utan synliga springor skulle jag inte göra några stora åtgärder åt golvet. Skrapa ort löst material och se till att golvbjälkarna inte ligger i jorden.

Det blöta hörnet kan du gräva ett litet dike en bit utanför och fylla med t.ex. singel för att bryta inflödet mot boden. Om det kommer takvatten ner där så ska det ledas bort.

På bilden tolkar jag det som att ett hörn i stort sett hänger fritt. Där är det ju lämpligt att försöka kila upp det så det står stadigt.

Mtp att din bod har klarat sig så länge så behöver du inte göra några stora åtgärder i grunden. Om det bara är bastu du ska ha så låt bli isolering i golvet. Ändra så lite som möjligt, just med tanke på att boden verkar ha mått bra under alla år.
Det var tre utrymmen i boden med olika golv innan som jag rivit bort där det ena var ett spontat brädgolv så inga glipor där, sen var det lastpallar i andra delen och vanliga brädor i den minsta delen, kanske syns lite i hur de olika golvbjälkarna är placerade.

Förra ägarna hade bytt taket men det saknas hängränna så ska titta på att leda bort takvattnet, kan vara det som kommit in lite i marken i ena hörnet.

Ja det hänger nästan fritt där i ena hörnet, hur kilar man lämpligast upp det? Försöka bygga upp med sten?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ja hade lyft den med domkraft, och lagt under stenar. Byggt upp stenarna så att dom ligger riktigt stabilt.
Sen är de ju jättebra om du får på hängrännor och stuprör.
De sparar klädseln längst ner så att den inte blir dålig. Annars skvätter vattnet upp och klädselbräderna ruttnar i underkant.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.