Har lite problem med en vägg i garaget. Det har gått upp fukt från sulan i väggen, och när jag rev väggen så vart jag lite fundersam. Mitt garage sitter ihop med grannens och väggen är uppbygd som så här, från min sida sett: Två lager gips, ingen ångspärr, isolering, ångspärr,spånskiva. alltså har grannen en ångspärrr från sin sida vilket gör att ev fukt från mitt garage borde fastna iväggen eller? Kan jag riva min vägg och smaska dit ångspärr eller blir det ännu värre då?
 
Det ska bara finnas en ångspärr i en vägg. Fukt måste kunna ta sig ut åt något håll.

Men varför finns det ångspärr överhuvudtaget i en mellanvägg? Har ditt garage byggts på senare?
 
Dom är byggd samtidigt närmare bestämt 1978, är dock osäker på om grannen gjort om sitt garage nångång.
 
Låter mera som om man har gjort om på din sida.. 2 lager gips.. det var nog inte så vanligt på slutet av 70-talet.. det var mera spånskiva som gällde då..

Om jag inte har helt fel..
 
Fjordell skrev:
Det har gått upp fukt från sulan i väggen,
ångspärr i vägg hjälper inte mot fukt som kommer från golvet ... fuktskador förskjutts bara till andra ställen.
gaia
 
Nu har det visat sig att det inte kom från golvet som jag först trodde utan det är grannens tak som läcker, byggde om mitt tak förra året från i princip platt tak till sadeltak med 16graderslutning. Men grannen har fortfarande platt tak som läcker. HUr ska man gå tillväga i ett sånt här läge.
 
Snacka med grannen om problemet.. Han får väll fixa sitt läackande tak. Försäkringen gäller inte när vatten rinner in utifrån..

Men vanligtvis så brukar ett/några samtal med grannen lösa sådant här.. Kanske vill han göra på samma sätt som du..? då har ju du en massa värdefulla tips.. Ca pris osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.