Hejsan,

en strulig frågeställning - jag har ett gammalt lik parkerat på tomten som jag funderar på vad jag ska göra med.....

Passat variant 1.8T -02, gått ca 19.000 mil med en hel del skavanker (lite rost, trötta bromsar bak och fram, låter som en rallybil.... etc ) som nu har körförbud sen 1/4.....

Ska jag besikta den och se vad det resulteterar i eller ska jag ringa skroten direkt för att hämta den..? Går det att sälja en bil med körförbud på blocket eller får man bara problem med konstigt folk som hör av sig på annonsen....?

Jag vill bara bli av med problemet.... fast inte slänga för många tusenlappar i sjön om jag inte måste....
 
Allt går att sälja på Blocket så länge det är billigt.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Var låter den, är det framme vid motorn?? då är det stor risk att främre avgasröret med flexslangen läcker, den är ett helvete att byta, och kan du inte göra det själv, så kostar det nog mer än det smakar.

Att lägga ut en billig bil på Blocket är en upplevelse, du får en massa kompisar som lovar guld o gröna skogar över telefon, när dom ska hämta bilen ska dom pruta även fast du ger bort den gratis.

Vill du verkligen slippa problemet, kör den till skroten.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Sälj på blocket bättre få 5000:- än ingenting. Se bara till att ägarbytet blir gjort antingen direkt med mobilen eller att DU postar dom påskrivna papperna.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Sälj den på blocket , vill du slippa prata med konstigt folk så kan du ju bara ange mailadress och ta det den vägen.
Verkar det vara någon seriös så kan du ju ge ut telefonnummer i efterhand på mail.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Jag hade kört den till skroten, det är inte värt 5000kr att få prata med alla idioter som ringer på bilar i denna klass, vissa märken är värre än andra, BWM,Mercedes, VW passat har jag upplevt som populär bland dessa grupper med.
 
Jag tycker det kan vara en rolig upplevelse att sälja en billig bil. Det är verkligen en massa folk som ringer från hela landet. Jag har några stenhårda regler:
Bilen säljs kontant på gårdsplan. Först till kvarn, jag håller aldrig en bil.
Jag tankar ned ett kontrakt från nätet (blocket) och fyller i. Köparen får legitimera sig. Jag skriver på kontraktet: Bilen säljs som skrot. Då sliper man eventuella reklamationer.
Får man några tusenlappar så blir det en god middag med familjen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nackdelen med att köra till skroten är väl att man måste köra den dit på en kärra och då helst med ett giltigt körkort och så kostar det lite att hyra en kärra också och troligtvis får man inget betalt för den.:confused:
Blocket kostar ju lite det också men man kan även få lite mer pengar för den.
 
Finns flera skrotfirmor som hämtar gratis.

Räcker med att en person med fel temperament ringer så kan flera dagar gå ut på att fundera över vad han vräkt ur sig, varit där en gång och det blir skroten på allt med värde under 15 000kr.
 
Mikael_L
larsbj skrev:
Sälj på blocket bättre få 5000:- än ingenting. Se bara till att ägarbytet blir gjort antingen direkt med mobilen eller att DU postar dom påskrivna papperna.
Är du verkligen på riktigt ... :eek:

5 tusen kan man kanske få för en rutten 02'a som är nybesiktigad. Man får väl vara glad om någon hämtar den för 500 spänn.

edit:
En BMW 750, eller 535 typ, går väl alltid att hysta iväg för några tusingar bara den startar. Köparen brukar typiskt vara en som kör oskattat, obesiktigat och oförsäkrat sen, och bryr sig alltså inte om den klarar/klarat besiktningen.


edit2:
Men du har helt rätt i det (livs)viktiga i att se till affären verkligen går genom, dvs kolla leg på köparen, och posta pappren själv.
Allra helst göra bilbytet via appen, så det garanterat är klart när köparen kör iväg.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Finns flera skrotfirmor som hämtar gratis.

Räcker med att en person med fel temperament ringer så kan flera dagar gå ut på att fundera över vad han vräkt ur sig, varit där en gång och det blir skroten på allt med värde under 15 000kr.
Ja det är ju valfritt att göra som man vill...Tråkigt när fel personer köper en bil och det blir skit av alltihopa.:(
Själv har jag inte drabbats just så illa , en del konstiga har det ju varit men aldrig hört något efter en affär.
Men är bilen avställd och behäftad med fel så är det ju bara att beskriva detta i annonsen och sätta priset där efter.
 
Mikael_L skrev:
Är du verkligen på riktigt ... :eek:

5 tusen kan man kanske få för en rutten 02'a som är nybesiktigad. Man får väl vara glad om någon hämtar den för 500 spänn.
Motorn är värd mer än 500kr om den fungerar som den ska på bilen.;)
Motorn passar ju både på Audi och Passat.
 
Mikael_L skrev:
Är du verkligen på riktigt ... :eek:

5 tusen kan man kanske få för en rutten 02'a som är nybesiktigad. Man får väl vara glad om någon hämtar den för 500 spänn.


En BMW 750, eller 535 typ, går väl alltid att hysta iväg för några tusingar bara den startar. Köparen brukar typiskt vara en som kör oskattat, obesiktigat och oförsäkrat sen, och bryr sig alltså inte om den klarar/klarat besiktningen.
Vet inget om folkvagnar, men den billigaste -02 på blocket kostar 5500:- och har kass motor så det var gångspunkten
 
Redigerat:
Mikael_L
larsbj skrev:
Vet inget om folkvagnar, men den billigaste -02 på blocket kostar 5500:- och har kass motor så det var gångspunkten
Har någon köpt den?
 
Jag får nog ringa en skrotfirma och kolla om dom hämtar den gratis... Sen säljer jag vinterdäcken i höst för en tusing... Orkar inte med tugget från 25 tokprutare....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.