Jag är inne på att bygga ett garage i vår och då funderar jag på att sätta upp en liten redskapsbod dit jag kan flytta trädgårdsredskap, gräsklippare och skottkärra mm. Tanken från början var att bara köpa en 4000kronors historia på Bauhause som får tjäna sitt syfte under några år och sedan flytta tillbaka grejerna in i det nya garaget när det blir klart. 4000kr är billigt. Man sätter upp den på en helg och sen slår man ner den och kör bort den när den blir för dålig. Sen är den ju rackligare än något annat men den går ju förstärka lite men några skivor invändigt eller liknande.

Sen kom vi in på tanken att bygga en riktig friggebod på ca 10m2. För 4000kr så får man ju nästan allt virke som behövs men så tillkommer ju en dörr och några fönster osv så troligen det dubbla innan det är klart. Men då är det ju ändå en ordentlig bod med plintgrund och bjälklag i 45x145 samt riktig lockpanel osv. En hyffsat stadig sak.

Men vilket skall man välja. Å ena sidan så känns det onödigt att lägga energin på en friggebod när det är ett garage man skall bygga. Då kan man ju lika gärna smälla upp byggsatsen och satsa några kronor extra på att förstärka den hyffsat.

Men å andra sida...

Ja, ni ser problematiken. Till saken är att jag inte gjort något sådant här förrut. Visst är jag hyffsat händig och har de verktyg och maskiner som arbetet kräver men är det missriktad energi?
 
Jag röstar på den rejäla varianten. Uppenbarligen bryr du dig ju och då kommer du förmodligen att störa dig på den klena. Om du är som folk i allmänhet så kommer du hur som helst att lyckas fylla både garage och friggebod...
 
Tycker jag inte.

Förvaring kan man inte få för mycket av. Sen är det ju så att det är ju en utmärkt träning inför garaget. Man brukar säga att det första bygget ska man göra åt sin ovän, det andra till en vän och det tredje till sig själv för då har man fått klämm på det hela :)
 
I ärlighetens namn så blir ju garaget rätt så väl tilltaget om allt stämmer. Det är planerat till 7,2x12,5m invändiga mått med loft över halva så förvaring är nog inget problem i sig men sen är det ju lite det att jag helst inte vill ha in trädgårdsredskap och liknande mellan hobbybilarna =)

Men haken här ligger just i att jag inte kan bestämma mig för om jag skall orka lägga energi på friggan när det är garaget som behöver byggas. Där skall jag ha hantverkare och hjälpa till så mycket som möjligt själv för att få ner kostnaderna så då känns det lite dumt att stå och snickra på en friggebod lite vid sidan istället för att spara pengar på att hjälpa till med garaget. Detta eftersom den crappy boden ställs upp på en helg och sedan är avklarad, fast då riskerar jag ju att få flytta in redskapena i garaget i ett senare skede iofs.

Sen kan man ju bygga friggan så att den enkelt går att konvertera till en lekstuga eftersom man har en dotter på 7mån så vill hon väll ha en lagom tills att garaget är klart =)

Så där fick ni tidsplanen också =)
 
Kanske bygga en rejält crappy bod av några bräder och en presenning? Ett s k "schabrak" :)
Så kan du får upp garaget på rekordtid och flytta över allting dit. Sen bygger du en friggebod i lugnan ro!

/Pontus
 
Blås på!
Hur stor garage man än har tycker jag det är bäst att hålla trädgårdsredskap borta. Särskilt som du verkar ha intresse för hobbybilar. Har själv precis flyttat till hus med intilliggande dubbelgarage och planerar redan för bod. Där vi bodde förr hade vi den billiga varianten, ett stort irritationsmoment. Hur noga man än var med monteringen fanns det ingen styrsel i eländet utan man fick smacka på den på gaveln för att få igen dörren. Skräp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.