Hej,

Enligt vår sitatuationsplan skiljer ligger anslutning i gatan för avloppet 2,5 meter lägre än vad makadambotten kommer blir. Avståndet är c:a 10 meter från anslutningen till där avloppet kommer gå in i huset. Hur brukar man normalt hantera detta;

- Att gå med normalt fall från huset och justera höjdskillnaden precis innan anslutning, eller gör man tvärtom och justerar höjdskillnaden där man gå upp i makadambotten? Finns det något annat sätt att hantera detta?

MvH

Henrik
 
Det kan du göra lite som du tycker är bäst, det viktiga är att du går ner på fryssäkert djup.........
 
Ok, gäller frostfritt djup även för avloppet? Det känns som att det måste till en del om det skall frysa.. Således borde det då vara bäst att gå med normalt fall från anslutningspunkten mot huset och sen avsluta med 2 st 45 gradare och gå rakt upp i trossbotten?

MvH

Henrik
 
Mikael_L
Har du inte berg eller nåt elände ivägen kan du väl gå med 1-2 cm/meter fall fram till husgrunden där du går upp med 45° graders lutning. Sen fall minst 1cm/meter i grusbädden till alla avlopp i huset.

Vill du gräva lite mindre djupt kan du börja med 30° eller 45° vid anslutningspunkten till 1 - 1,5 meters djup (frostfritt) och sen fortsätta där som första förslaget.

Du kan nog egentligen göra hur du vill, bara du alltid har fall och inga 90° böjar.
Tänk på att inte vara alltför snål med fallet ute i marken, en sättning i marken kan innebära bakfall plötsligt. Personligen skulle jag kört på 2cm/meter eller mer om inget tvingar en till annat.

Avlopp är kanske inte helt absolut nödvändigt att ha på frostfritt, men det är ju lite onödigt att chansa om det inte behövs.
 
Tack för svaret. Det är väl rätt som du skriver att det är dumt att chansa. Jag kommer nog att gå på djupet som är vid brunnen med normalt fall upp till huset och sen gå upp med 45° vid huset. Då kommer jag med automatik på frostfritt djup. Jag kommer köra 2cm/meter både på avlopp och dränering.

/Henrik
 
Mikael_L
Du tänkte gräva själv?

Jag tänkte bara säga, men det vet du kanske redan, att man gräver lämpligtvis alltid så grunt som möjligt, dvs rör inte i marken under. För den befintliga marken är jättebra packad av århundraden med regn, snö, tjäle osv osv.
Allt man grävt i eller fyllt upp efteråt måste packas noggrant, även under avloppsrören.
 
Jag förstår även om vår tomt är fylld med massor. När det gäller avloppsrören så lägger man rörgravgrus under som man stampar? Något bra tips för att lätt få rätt fall? Jag tänkte använda mitt vattenpass med fall¨kil men något annat bra tips?

/Henrik
 
Mikael_L
När jag fixade avloppet hade jag först högtflygande planer att använda lasern och mottagare och göra det så fint och tekniskt fulländat. :)

Sen kom dagen med verkligheten, grävmaskinen står och puttrar på tomgång och kostar pengar varje minut, och finlir med lasern tar tid.
Så det blev en annan, minst lika bra, lösning.
Med ett 60cm vattenpass som man pallar upp i låga änden på röret med två varv av tumstocken (6mm) är 1cm/meter.
Snabbt och enkelt.
(Jag var tvungen att vara så snål som möjlig med lutningen pga berg som tvingade upp rören väl högt i början.)

 
Krilleman
Enkelt är oftast = Bäst! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.