C
Hej

Byter ut de gamla plastkarmarna i groventrén hemma och sitter nu och kliar mig i huvudet. Någon som har en idé angående foder här. Tidigare så satt det hörnlist med clips i karmen för att möta ytterväggen. Dörren är monterad rakt i ytterväggen.

För att göra det hela ännu mer komplicerat finns det ingen bärande i väggen utanför karmen att spika i. Karmskruvarna sitter i väggregeln.

Det finns inte spår för i den nya karmen så här vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Några tips på hur jag får till foder här? Enda jag kommer på är hålkärl men hur skall jag få ihop det med dörrfodret på ett snygg sätt? Ett riktigt pussel.

trycka en smyg/foglist mot väggen som endast fästs i karmen? Möjligt men blir ingen bra infästning mot gipsväggen.

Alla tips är välkomna.
 
  • Vit dörr med ny karm och oslipade väggytor utan foder vid hörn och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Xcqn skrev:
trycka en smyg/foglist mot väggen som endast fästs i karmen? Möjligt men blir ingen bra infästning mot gipsväggen.
det borde funka med smyglist, ganska vanlig variant
 
Klyv fodret så det får plats, spika fast i karmen och fogmassa mot väggen. Då får du det att stämma med resten av fodret med.

EDIT, la till bild …

Dörrfoder som behöver klyvas och fogas vid karmen och väggen för att stämma överens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
C
TeroM TeroM skrev:
Klyv fodret så det får plats, spika fast i karmen och fogmassa mot väggen. Då får du det att stämma med resten av fodret med.

EDIT, la till bild …

[bild]
Det där är nog den bästa lösningen. Smart att kapa av överliggaren så att geringen ändå går ihop. Tror jag kör på detta. Lite fog mot väggen som du säger borde göra att den inte kanar in om den skulle få en smäll. Är väl 1,5cm glipa mellan karm och vägg ungefär
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.