Hej på er
Följande skulle jag behöva hjälp/råd med. Vi ska till att bygga trädäck till vårt hus. Dock vet jag inte hur jag ska placera bärlinan mot huset. Jag bifogar en bild så ser ni hur bärlinan är tänkt att gå. Alternativ ett (som frugan föredrar) är att bärlinan går kant i kant under sista tegelraden. Dock kommer ett styck fönster och en luftventil i vägen och det är just pga dessa två som jag inte är säker på hur man kan göra i det fallet. Hur blir bärigheten om jag lägger bärlinan framför/över fönstret?

Jag vill istället lägga bärlinan precis ovanför grunden, på teglet. Då kommer inga fönster eller luftventiler i vägen. Hur är det att borra i tegel och sätta upp bärlina i tegel?

Till sist till den gamla stensatta alltanen. De här jäkla stenarna väger runt 100-150 kg styck och för att spara ryggen funderar jag på att ha kvar den under trädäcket. Är det ett smart val eller ska jag ändå slita tungt och plocka bort stenarna?

Ursäkta mina dumma frågor. Vill bara inte göra nåt fel :) Är väldigt tacksam för era svar och funderingar.
 
  • 10042011989.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så du har tänkt bygga "igen" fönstret med altanen?...Då hade jag endera slitit ut fönstret och satt glasblock eller murat igen fönstret helt. och då kan du ju dra bärlinan ralt över där. Och där fönsterventilen är kan du ju lösa på så sätt att du gör bärlinan två-delad så du låter det vara ett gap på 1,5dm där....?!..den gammla altanen kan du ju lämna kvar om avrinningen är ut från huset så du inte får fuktproblem och om du rymmer altanbygget utan att ta bort den:)
//
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.