Hej!

Håller på och renoverar köket och har nu kommit till punkten där det är dags att montera de nya stommarna. Då uppstod en fråga hur man bäst löser avloppet och vattnet under diskbänken. Jag har inte rört det gamla avloppet eller vattnet, dock känns konstruktionen lite vansklig när det gäller ex vattenläckage. Jag reglade nya inneväggar och valde då att lämna en liten "lucka" öppen in i väggen för att lättare komma åt vid ex service. Tänkte sätta en masonitskiva för att täcka hålet sen när allt är på plats.

Det jag funderar på är hur man ska göra för att få en så tidigt upptäckt av ev vattenläckage så tidigt som möjligt? Tanken är ju att bara ansluta diskho och kran samt diskmaskin på enklaste vis. Bör jag ha någon form av droppskydd liknande det man har till diskmaskin och kyl/frys under diskbänken?

Bifogar en bild för att tydliggöra problemet

Tack på förhand!

//Stuvaren

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Ber om ursäkt att bilden blev vriden åt vänster, vet inte varför det blev så tyvärr.
 
  • Gilla
Biljettblock
  • Laddar…
P
Dra ut avlopp och tappvatten så du kommer upp i botten av diskbänken sen plastmatta avsedd för diskbänken och silikona och dra på medföljande stosar klaaart.
 
Jag skulle dra upp längst väggen. Sen dra in i stommen via baksidan! Inget bör hända då!
Och visst plastmatta i botten. Skulle du få läckage, kan vattnet ej följa röret ner. Eller krypa via några öppningar i botten av stommet.
 
Tack för era svar. Pherras förslag skulle kunna fungera, det beror dock på hur långt in utdragslådan kommer att gå. Det finns en risk för att lådan är för djup så att det kommer att krocka med baksidan av lådan.

BigGitt: Är inte riktigt med på hur du menar, ska jag fälla in rören i väggen för det finns ju inte utrymme mellan vägg och stomme så att säga. Eller tänker jag helt galet? Jag vill ju också helst slippa dra om rören för tappvattnet för då antar jag att detta måste göras direkt från stammen?

Blir det helt fel att bara dra ner rören till de befintliga anslutningarna och lägga en plastbalja under? Samt täcka med en masonitskiva.
 
Lägg ner vinkeln till avloppet. Anslut en 90 böj, 20cm rak, 90 ut. Vattnet böjer du lite ut.
Sågar öppning bak i stommen. Det verkar vara lös puts. Lite plats till rören kan du fixa :)
 
  • ror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack BigGitt för den förklarande bilden. Finns det någon anledning till varför IKEA väljer att lämna halva baksidan öppen på sina bänkdiskskåp? Är det för att lättare kunna komma åt rören?
 
Krilleman
Ja, precis som du skriver är det enklare att lämna bakkanten på skåpet öppet. (d.v.s IKEA:s variant) men...

Om du vill ha det godkänt på lättaste sätt, låter du alla rör gå upp genom skåpet på undersidan och tätar allt vid genomföringarna på korrekt sätt (lagar i på ett vattentätt sätt) så ev läckage rinner ut i framkant på diskbänksskåpet. Alltså behöver du laga upp "glappet" som IKEA lämnade tomt så ev läckage rinner ut framåt dörrarna/lådorna....

Jag tror det är det lättaste sättet att gå till väga. Utan att göra ingrepp på din bef installation i onödan. (y)
 
Nu har jag fått två bra förslag på lösningar. Tycker det är märkligt att IKEA har valt den utformningen på vissa av sina stommar. Får känna på de befintliga prisolrören hur mkt man kan böja dom så att man kan få dom att gå in och upp genom golvet på stommen.

Har lite byggskivor liggandes sen väggbygget, antar att man kan använda dessa för att "lappa" upp stommen och sen klä in med skyddsplast?
 
Vid ny eller ombyggnad av kök tror jag att de flesta försäkringsbolag även kräver att själva diskbänksstommen ska stå på ett plasttråg typ det som man har under diskmaskinen. Det räcker inte att bara ha ett tråg i disbänksskåpet

http://www.vattensakra.nu/
 
Redigerat:
Vill man verkligen få det godkänt, bör man kontakta försäkringsbolaget och fråga (skriftligt) vad gäller! Email duger. Då kan man maila foton med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.