Hej,
har en äldre plastmatta i köket som är lagd under köksstommarna och uppvikt mot vägg som våtskydd, osv.
Har nu tänkt löslägga en ny plastmatta (Tarket vinylmatta) ovanpå den gamla.
Inga problem enligt fackrådgivning jag fått.

Dock är min fråga här: Hur hanterar man att lägga mattan just under köksskåpen?

Som syns på bilden finns en löstagbar sockel som hindrar insyn under skåpen.

Skåpen är fästa i väggen och under skåpen finns justerbara möbelfötter som extra stöd, som kan skruvas upp.

Min fråga är: Hur långt in innanför sockeln ska man behöva lägga den nya mattan?

Den måste ju självklart ligga snyggt, men vad som finns där bakom sockeln kommer inte att synas (förrän man bestämmer sig för att ändra placering på väggskåpen, ej aktuellt för oss).
Det är ju jäkligt otillgängligt att ligga och trycka in plastmatta långt in under alla dessa bänkskåp...
 
  • Köksgolv under kökskåpen med justerbart möbelfotstöd synligt, samt plastmatta och fogmassa längs golvets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Lägg fram till benen eller strax bakom, med skärning runt benen, i så fall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Lägg fram till benen eller strax bakom, med skärning runt benen, i så fall.
Du tror det räcker, för att få mattan att ligga snyggt och stilla?
 
J Jenny Alvin skrev:
Du tror det räcker, för att få mattan att ligga snyggt och stilla?
Istället för att skära runt benen kan du skruva upp dem. Och ner igen förstås..
 
  • Gilla
Jenny Alvin
  • Laddar…
BirgitS
Så här skriver Tarkett själva om kök och i alla fall en av vinylmattorna:
I uttag för vitvaror krysstejpas materialet och skarven placeras cirka 30 mm bakom sparksockelns tänkta förlängning. Dessa skarvar dubbeltejpas mot underlaget. I övrigt installeras mattan med 3 mm spalt mot väggar och köksinredning.
När det gäller lösläggning och sen kan det limmas som alternativ.
 
  • Gilla
Jenny Alvin
  • Laddar…
J Jenny Alvin skrev:
Hej,
har en äldre plastmatta i köket som är lagd under köksstommarna och uppvikt mot vägg som våtskydd, osv.
Har nu tänkt löslägga en ny plastmatta (Tarket vinylmatta) ovanpå den gamla.
Inga problem enligt fackrådgivning jag fått.

Dock är min fråga här: Hur hanterar man att lägga mattan just under köksskåpen?

Som syns på bilden finns en löstagbar sockel som hindrar insyn under skåpen.

Skåpen är fästa i väggen och under skåpen finns justerbara möbelfötter som extra stöd, som kan skruvas upp.

Min fråga är: Hur långt in innanför sockeln ska man behöva lägga den nya mattan?

Den måste ju självklart ligga snyggt, men vad som finns där bakom sockeln kommer inte att synas (förrän man bestämmer sig för att ändra placering på väggskåpen, ej aktuellt för oss).
Det är ju jäkligt otillgängligt att ligga och trycka in plastmatta långt in under alla dessa bänkskåp...
Vår hellimmade Tarkettmatta från år 2000 med uppvik mot väggarna under socklarna rev vi ut och sen hellimmade en ny Tarkettmatta på samma sätt som tidigare. Vi tog hjälp av mattläggare för läggning av mattan. Eftersom vi renoverade köket så tog vi bort alla stommarna och monterade tillbaka dem sen. Ett Ballingslövkök i gott skick som vi återanvände och lackade om luckor på mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.