Hej!

Är mitt i en badrumsrenovering, där jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med mitt golv.

Jag funderar på om det är bättre att bygga regelverk, och lägga golvspån. Eller att gjuta ett golv.

Förutsättningarna är som nedan,

10 kvadratmeter golvyta på ett gjutet valv, med avlopp och vatten draget ovanpå. Ca 16 cm upp till golvnivå. Står alltså mellan att lägga ca 7cm cellplats, gjuta 6 cm platta, för att sedan flyta 3 cm för vattenburen golvvärme och fall.

Eller bygga ett regelverk cc40, isolera, och sedan golvspån som vi sedan lägger golvvärmen på och flyter.

Vad är att rekommendera? Ska husera ett badkar om det spelar roll för vikten?

Det är på ovan plan i ett sutteränghus, uppvärmt utrymme undertill.


Mvh
Rickard
 
Ytterligare ett alternativ är att gjuta med EPS till lämplig höjd och sedan flytspackla ovanpå det. EPS är både lätt jämfört med vanlig betong samt att det isolerar hyfsat bra. Jag gjorde själv så i mitt badrum och det har fungerat utmärkt
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag som fd "träspikare" en viss förkärlek till virke, men om det finns möjlighet hade jag gjutit, det blir mindre rörelser.
P-A
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Ytterligare ett alternativ är att gjuta med EPS till lämplig höjd och sedan flytspackla ovanpå det. EPS är både lätt jämfört med vanlig betong samt att det isolerar hyfsat bra. Jag gjorde själv så i mitt badrum och det har fungerat utmärkt
ja, det kanske är det bästa, men är det inte dyrt jämfört med de andra 2 alternativen?

Låt oss säga att jag isfall EPS gjuter upp till 14 cm, då blir det ca 1400 liter. så ca 5000:- för det, plus flytspackel?

Smidigt är det iofs, snabb torktid också, helt klart ett alternativ bara för det.. skulle ta 3 veckor att torka nog för flyt annars så muraren...
 
Flytspacklet ska du ju ha oavsett så det är ingen skillnad utan det är ju kostnaden för virke och spånskivor alt cellplast och betong som du ska jämföra de 5000 kronorna med. Det är ju absolut så att kostnaden är den största nackdelen med EPS men förutom den så är det ju nästan bara fördelar.

Den största fördelen med EPS är att den är enkel att lägga. Fäst upp några avdragsbanor i väggarna eller på annat vis och häll sedan ut cementen och dra av. Ska du regla upp ett trägolv så måste du med kila det mot betongvalvet så att det blir tillräckligt stumt för vikten från flyt och fulla badkar. Med cellplast blir det en del jobb att skära den runt avloppsrören som du sa låg på valvet. Och om ditt valv är lika grovgjutet som mitt så kommer det bli många cellplastskivor som kommer att ligga och vicka fram och tillbaka på knölar och åsar. Då är det smidigt med EPS som inte bryr sig om ojämnheter i underlaget eller avloppsrör som går kors och tvärs, allt sväljs lika lätt. :)
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
M
Är i samma sits som TS. EPS Cement verkar onekligen smidigt, var hittar man det billigt eller åtminstone mindre dyrt!
179:- per säck på Bauhaus blir ju närmare exakt 4kr/l, som jämförelse kostar Leca kulor 2kr/l, XPS cellplast drygt 2kr/l och EPS cellplast ca 1kr/l. XPS och EPS har ju nackdelarna att det är svårt att få att ligga plant mot betongvalvet och man måste skära ut för alla rör. Planheten går ju att lösa med att dra ut sand under men frågan är verkligen om det är värt besväret. Leca kulor är smidigare men är inte risken att de flyter upp om man häller något tyngre över dem?
 
T
Kostar typ 3000 kr mer att använda EPS jämfört med TS alternativ, valet är enkelt EPS blir stabilast, snabbast tillvägagångsätt m.m.

3000 kr på ett helt badrum är ingenting och onödigt att spara in på.
 
Lägg lite leca kulor i botten innan du gjuter med eps så slipper du en del kostnader
 
När jag gjorde mitt badrum så lade jag 150mm cellplast på bef konstruktionsbetong.
På detta armeringsmatta med gv-slangen najad på undersidan.

Sedan gjöts vanlig grovbetong med fallet klart, 6-4cm.

Då var iofs inte torktid viktigt för mig.
 
tack för alla svar, det lutar åt att köra med EPS.

En undran som jag fick, behöve rman tänka något på underlaget? Så det klarar vikten av en helgjuten lösning? EPS är ju bra mycket lättare än betong har jag förstått...

Totalt blir det ca 14 - 15 cm EPS betong, och sedan 2-3 cm flyt.

Tidigare fanns där ca 10 cm sand, och 5-6 cm betong.

Allt står på ett ca 20 cm gjutet valv med armeringsjärn ... Känns som det borde gå bra va?
 
Sand och betong har väl ungefär samma densitet, på runt 1,5-2 ton per kubikmeter medan EPS väger in på ca 350kg per kubik. Du kommer alltså få en betydligt lättare konstruktion framöver än vad du har haft tidigare så det kommer fungera utmärkt.
 
Det blir skitbra! Epsen är både värme och ljudisolerande. Stabilt också!
 
En annan fundering, på bifigad bild. Så ser ni mina markeringar. Det är träreglar, dels för yttervägg och så är där innerväggar. Där var påspikat papp på dessa, kan tro att det var som skydd för gjutningen. Så träet inte skulle dra fukt eller så.

Ska jag spika på papp, eller plast även nu inför gjutningen av eps? Så jag täcker hela den tänka "gjutna" höjden?

Enligt någon jag pratat med så behöver jag inte det om jag gjuter med eps? kommer ett lager gips på väggar innan gjut. Mattläggaren ville ha de på innan jag gjöt. Så han får en fin kant.

Ett pågående byggprojekt som visar träreglar och väggar med påspikad papp, markerade områden för frågeställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bilden kom inte med men jag tror att jag förstår ändå hur du menar.
Man brukar rekommendera att man sätter plast mot trä och liknande så att trävirket inte ska suga ut fukten ur EPS-cementen. När jag gjöt EPS i mitt badrum för något år sedan så satte jag Biltemas skyddsfolie som är en tunn och smidig plastfilm. Om den är optimal vet jag inte men ännu så har inte badrmsgolvet exploderat i alla fall. :p
Först tänkte jag använda vanlig byggplast men den är så stel så det hade varit väldigt svårt att få den att täcka upp alla små vinklar och vrår som min syll är uppbyggd av. När jag la plasten så lät jag den bara lagom täcka syllen och kanske överlappa mot betongvalvet med en decimeter eller så. Att försöka täcka hela valvet hade varit ganska jobbigt eftersom mitt valv är så ojämnt. Se bara till att prima valvet innan om du ska göra likadant så att det inte suger upp all fukt den vägen istället.

Jag kan passa på att dela med mig om att jag hade fixerat golvbrunnen i vanlig grovbetong som brunnit klart innan jag la ut EPS. Det är möjligt att det går utmärkt att fästa upp golvbrunnen direkt i EPS men den har ju en ganska kort bearbetningstid och jag ville inte ha flera olika saker att jobba med samtidigt.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Tack Janus82. Då blir det lite plast emot träet!

Bra tips med golvbrunne, ska endå fixera lite vattenrör och avlopp,så då tar jag den samtidigt!

*edit , fixade bild :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.