Hej!

Hur gör man normalt med gamla rör för inkommande vatten vid en renovering? Tänker på fall där tex inkommande vatten till badrummet kommer in antingen genom en betongvägg eller genom någon skivvägg? Kapar man friskt och placerar första kopplingen så nära väggen och kör nya (kromade) rör från det? Kapar man och hårdlöder ett nytt rör så nära väggen man kan? Vad gäller för skarven tex när man ej är i ett våtrum?

I mitt fall har jag inkommande vatten genom en klädkammare och sedan genom en gipsvägg till toaletten. Halvhård kopparfärgat rör från -85 som i toaletten fått några lager färg på genom åren. Hade tänkt att dra allt nytt i förkromat koppar och då är det ju tråkigt om första rörstumpen mot väggen är tråkigt orginal.

Uppdatering: Läser man säker vatteninstallation ser man ju vad som anses om skarvar i utrymmen som ej är våtrum men hur går det till när hantverkarna är i gång?

// Mats
 
Redigerat:
det är ju dumt att ha dolda skarvar. Ett alternativ kan ju vara att man bygger någon slags vatten in central där amn även kan stänga vattnet.

om du anlitar någon bör du nog själv kolla hur denne jobbar, kräv att de jobbar enligt "säker vatteninstallation" i ditt kontrakt.
 
I det här fallet är jag hemmapulare så jag har ingen möjlighet att studera ett proffs i arbete, däremot kanske jag kan få tipsen från detta forumet :)

När det gäller säker vatteninstallaion förstår jag varför de trycker hårt på inbyggda och dolda skarvar men flertalet som liksom jag renoverar i flerbostadshus måste ha stött på dessa problem innan. Är det tex möjligt att till fullo följa säker vatteninstallation om man delar på en vertikal vattenstam där lödda rör in till lägenheten blir för korta vid renoveringen? Är de för korta måste man skarva. Eftersom de är för korta hamnar skarven ev utanför våtrummet. Ska man lägga tätskikt och dräneringsrör ut från golvet i skaktet där stammen går?

// Mats
 
Dolda skarvar på tappvatten får du inte ha..
 
Finns det inte nån slags snygga manschettskarvar?
 
Hittar du någon länk på sådana skarvar skulle det uppskattas, lyckas inte hitta något dyligt med google efter lite försök.

Den lösningen jag annars funderat på är om man kan få tag i ett snyggt förkromat kopparrör (eller av annat matrial) med 15 mm innerdiameter som man kapar längs med eller kapar ur en kil bakom så man kan trä ett nytt "överdrag" på det gamla röret med 15mm ytterdiameter.

Känns inte rikgit dock som en lösning hantverkarna skulle gjort så kom fram nu ur era gömmor och avslöja en yrkeshemlighet! :) (eller finns bara hemmapulare här?)

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.