Hej
Jag håller som bäst på med "grundläggningen" för en Benders Megawall mur.
Jag funderar på om vi verkligen behöver fylla med kross bakom,
Om man ska tro Benders anvisning ska man fylla drängrus 25 cm bakom muren och sen fylla på med ytterliga en meter kross bakom muren ända upp till sista stenen.
Jag funderar på att istället sätta isodrän skivor på baksidan av muren och sedan fylla 25cm med drängrus för att tjälen inte ska putta omkull muren.
Visst isodrän kostar några kronor men det gör även en lass kross och det är en helvetisk arbetsinsats att kärra ut all denna kross.
Muren ska vara mot gräsmattan i bifogad bild.
Bilderna är gamla.
Schaktet man ser är för det dränrör som tar hand om regnvattnet.
Muren ska följa trappan i bild nummer 2
Förutsättningarna är följande:
Omgivande mark består till 100% av sand .
Vi har grävt ur ett schakt som är 1,30 djupt och ca 1 meter brett.
Höjden på muren blir ca 1,20
Det kommer att ligga ett dränrör på varje sida om muren. Det ena ligger ytligt för att ta hand om regnvatten som rinner på markytan och den som ligger på baksidan av muren kommer att ligga strax under nedersta grundstenen. Dessa går till en stenkista.
Fredrik
 
  • dike.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kommer att fuktisolera med isodrän och sedan återfylla med befintliga fyllnadsmassor.
Jag pratade med en markentreprenör och han har satt massor av murar utan att återfylla med kross.
Det återstår att se om några år om muren står kvar eller har rasat.
Fredrik
 
Hej,

Har precis byggt upp min megawall och ska till att återfylla och vill gärna göra precis som dig. Så hur gick det för dig? Är den rak än?

Mitt bygge för någon vecka sedan. Nybyggd stödmur av stenblock framför ett rött hus, med grushög och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F Fredrik Å skrev:
Jag kommer att fuktisolera med isodrän och sedan återfylla med befintliga fyllnadsmassor.
Jag pratade med en markentreprenör och han har satt massor av murar utan att återfylla med kross.
Det återstår att se om några år om muren står kvar eller har rasat.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.