Hur gör man enklast en fräsmall för rundade hörn?

Om jag har en skiva med 90 gradershörn och jag vill göra en fräsmall av den med ett rundat hörn. Hur gör jag det enklast?

Man kan ju använda en sticksåg för att skapa rundningen men det blir ju kanske inte exakt :D
 
Fräs en cirkel med rätt radie?
 
Jag vill bara fräsa ut en kvadrant av en cirkel. Inte en hel cirkel.
 
Men med en utfräst cirkel kan du göra en rundad mall =)
 
Hur stor radie? Gör en cirkelmall till fräsen och fräs ett hörn.
ImageUploadedByTapatalk HD1375458518.786287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ovan använde jag för att göra hålet till brunnen under poolpumpen i friggagolvet.
ImageUploadedByTapatalk HD1375458598.811270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här är tänkt för att skapa rundade hörn på fönsterbänkar. Så kanske 1 - 1.5cm radie kanske. Dessa verkar svåra att göra med den jiggen?
 
Fast enklast är nog att köpa en billig fönsterbänk med rundade hörn och använda den som fräsmall :)
 
Klicka skrev:
Det här är tänkt för att skapa rundade hörn på fönsterbänkar. Så kanske 1 - 1.5cm radie kanske. Dessa verkar svåra att göra med den jiggen?
En gammal hederlig rasp hade jag använt för att göra hörnen på mallen.

Folk är så fixerade vid att allt måste göras med maskiner nuförtiden. ;)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Gör mallen i något spill, jag föredrar MDF, men även plyfa eller masonite funkar. Se till att kanterna är raka och hörnen helt rätvinkliga innan du börjar, annars blir det knas. Biten skall vara så stor att du lätt får plats med en tving på varje kant+fräsen ovanför hörnet.

Själva rundningen kan du ta fram genom att rita efter ngt med rätt diameter och sedan såga/slipa (eller raspa om du gillar det) dig fram till precis rätt mått. Observera kullagrets (på kopierfräsen) höjd - det är bara ett så brett område som behöver vara perfekt, får du ett hack eller stukar kanten uppe eller nere gör det oftast inget,så länge du inte kör kullagret där.

Ett ofta snabbare och bättre sätt att ta fram rundningen är att använda det du ritar efter som mall, dvs spänn fast det och låt kullagret gå mot denna del när du skapar mallen. Lägg dock dit den och rita först+såga 1mm utanför strecket så att nästan allt materialet som ska bort redan är borta när du kommer med fräsen. Använder du ngt runt och gör så här är risken stor att du kör lite för långt och sabbar mallen lite. Då är det skönt att det är mallen du fixar med:) Gå antingen på ett nytt hörn eller laga i med 2K-spackel.

En annan, lite omständigare men fungerande metod är att använda ett avrundningsstål för att göra mallen. Då behöver du ett antal spillbitar, alla mer perfekta 90-graders hörn. Lägg alla bitarna platt på varandra (med flatsidorna mot varandra). Linjera hörnen där du ska ha avrundningen helt perfekt med varandra. Tvinga ihop hela högen ordentligt. Tjockleken bör vara minst 150mm, tex 10x16mm mdf. Lägg nu högen på sidan på arbetsbänken, så att kortsidorna pekar upp mot taket. Fräs igen hela högen med ett avrundningsstål med rätt radie. Välj ut en bit i mitten, har du lyckats med att linjera alla bitarna så har den nu en perfekt avrundning. anledningen till att ha så många bitar är att det annars bli svårt att balansera fräsen.

Se till att rundningen blir perfekt, minsta hack kommer att synas när du fräser. Det är enkelt att testa, bara provfräs m mallen på en annan spillbit så ser du hur det blir.

Blir rundningen inte bra så lägg inte för mycket tid på att försöka "rädda" den, bara snurra mallen och försök med nästa hörn istället....men glöm inte markera/såga bort rundningen som är kass.

Ska du använda mallen till många fräsningar så kommer den snart att bli sliten, ett bra sätt att förstärka den är att skrapspackla och putsa kanten där kullagret skall gå med 2K-spackel, ex PP Ultimate.

När du använder mallen på fönsterbrädorna skall du först rita och såga bort det mesta materialet utanför strecket, ju mindre att fräsa bort desto bättre blir det. Fräst allt i ett svep, stanna ej med fräsen. Fokusera inte på att titta på stålet, kullagret ska bara följa mallen, det känner du bättre än du ser. Det du ska fokusera på är att få tyngden på insidan att arbetsstycket, så att fräsen ej råkar luta ut över kanten. spänn fast mallen ordentligt i fönsterbrädan och hela paketet ordentligt i bordet - som du märker är det alla förberedelser som tar tid, men det är det som ger ett bra slutresultat i detta fall - har man bara förberett allt bra behöver man inte vara en mästare på fräsen för att få perfekt resultat.

Använd ett kopierfrässtål med så stor diameter på kullagret som möjligt.

Viktigt: är fönsterbrädorna i riktigt trä så får du inte fräsa mot fiberriktningen, då kommer det att spjälka ur och bli ett dåligt snitt. Använd inte heller medfräsning (sök på forumet ang detta, sökord kan också vara "climb cut").
För att inte fräsa mot fiberriktningen funkar det oftast bra att bara vända på alltihop och sätta mallen på andra sidan.

Använd helst ett stål med kullagret längst ifrån skaftet på fräsen. Det är lite säkrare eftersom man inte har någon "spets". Det innebär dock att man måste köra m fräsens sula på arbetsstycket - är det känsligt för repor så spänn något tunnt skydd (ex masonte) över ytan först.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Stenmar och 8 till
  • Laddar…
Tackar för det långa svaret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.