Vi har slut pengar (nästan), men vill ändå ha en carport. Hur billigt kan det bli? Önskar tips och idér !


Krypgrund - 2 varv ihopmurade lecablock. Armerat o dränerat.

Stomme - har sågat upp gårdstallarna i lämpliga dimensioner. Räcker till stolpar, reglar o panel.

Takstolar - 8 st. Verkar klokt att köpa färdiga - ev beg.

Papptak - för att senare kunna slänga på läkt och betong (samma som huset)

6 x 9 m
 
45 800 kr bli det för något som i lla fall liknar det jag efterträvar, men då är den fortfarande för liten :(
 
Med en sadeltakskonstruktion och carport, så är det en dyrare lösning oavsett om du skulle välja lösvirke eller byggsats.
 
Mikael_L
Billigast får ni nog om ni lägger en packad kross (0-32 eller ngt likn.) -bädd istället för att gjuta någon platta.
Ev med betongplattor ovanpå. Behöver inte bli så tokigt, men inget vidare om man senare vill gå vidare med att göra om carporten till riktigt garage.
 
Som vanligt så är det ju lite att man får vad man betalar för och sen får man ju byta tid mot pengar och tex bygga takstolar själv även om man inte sparar många kronor så många bäckar små ...

Det billigaste jag kommer på är en öppen carport med sex stolpar på plintar en lösning.
Det lär krävas limträbalkar på 9 meters sträckorna även om man sätter en stolpe i mitten. Ställer man sen takstolarna på tvärsen så behöver de bli ca 7 meter långa om ni ville ha 6 meters carport. Sådanna takstolar med ett lätt tak tex bara plåt är inte så dyra. Sen kan man ju kompletera med lämpliga väggar när man känner för det
 
Tänkte ha relativt tätt mellan stolparna på ena sidan. Kanske en under varje takstol. Där ska ändå bli vägg sedan. På andra sidan hoppas jag kunna göra 3+6m. En 6m-lucka lär nog behöva en ganska fet balk, speciellt då taket ska vara förberett för betongpannor. Hittade ett lättanvänt program från Töreboda-balken. Duger inte det får jag leta igen någon som kan räkna på saken

Även om det ska bli extremt billigt så kommer det nog inte att gå åt så extremt lite material :)
 
Tja LinaMarcus!
Så ni har kommit fram till att ni vill ha skotern under tak? :) Kolla in www.lundqvisttravaru.se där kan du själv bestämma storlek på allt! Jag ska beställa en dubbel carport med förråd om nån vecka så att man har försommaren räddad med arbete... kommer att landa på ca. 65000. har dock inte bestämt om jag vill ha tjockare reglar och mer taklutning. Var inte blyg för att titta förbi, har alltid kaffe hemma!
 
Skotern ska in, en gammal traktor (-44), 2-3 bilar och ett förråd på 10kvm. Lite snabb huvudräkning säger att minst en ska bort! Vilken?

Svar: Bilarna är de enda som har egna tak, så de kan ju lika gärna fortsätta stå ute.




Ok, kanske linas bil får stå under tak. Det blir nog lugnast så. Speciellt den dag hon får se att jag tagit hem traktorn. Det blir en intressant dag. Undrar om choklad eller blommor är bäst...
 
Papptaket är förresten struket från listan. Svindyrt!

På med plast, bärläkt o betongpannor.

Max 30 000:- är målsättningen, sedan får vi se...
 
klart den ska byggas själv, men mittstolpen gillar jag inte.
 
Tält eller sådana presenningar man täcker bilarna med?

Råsponten under pappen har liksom lite mer funktion än att bara hålla upp pappen och den funktionen kan inte plasten hantera.

/Kent
 
Ett riktigt snyggt tält kanske kunde vara något. Tyvärr så existerar det inte ännu.

Vilken funktion skulle sponten ha menar du? Glasfiberarmerad plast och en rejäl bärläkt är en klart smidigare lösning under betongen.
 
Nu vet jag inte säkert. Men jag tror att sponten behövs för att stabilisera taket. Du kan få en vridande kraft på takstolarna när det blåser. Man kan säkert stabilisera med andra metoder också. Men dessa belastningar är inte att leka med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.