Hej!

Jag håller på att anpassa vent. anläggningen i vårt hus, det är en föredetta kontorslokal och har för privatbostäder lite ovanliga dimensioner på kanalsystemet.
Jag har lyckats pussla ihop allt på insidan av det nya FTX aggregatet och nu skall till- och frånluft anslutas.

Jag tänkte försöka återanvända befintliga genomföringar i tak/fasad men anslutningarna är rektangulära (ca 300mm i tak och 600mm i fasad), jag hittar inga reduceringar/stosar från rektangulära kanaler till runda på någon av nätbutikerna, finns den typen av reduceringar? eller måste man bocka till dom själv.

Tacksam för tips på hur jag löser till- och frånlufts anslutningarna.

/Håkan
 
Det enkalste att göra är att fästa en plan plåt och sedan en planstos (Lindabs heter ILU eller ILRU) med det mått som spirot har.
Enklaste typen av "övergång".
 
ILRU har en radie så där är nog att föredra, så risken för oljud minskar. Undvik skarpa hörn.

Jag har filter lådor som är rektangulära (halvmodul). Jag fick med/köpa övergångar/trattar från filter/filterlådtillverkaren. Jag fick dock intryck av att de normalt inte sålde dessa. Jag tror lokala hantverkarna/plåtnissarna fixar dessa. Kolla efter någon plåt&vent firma i närheten.

Jag tror annars att förslaget i tidigare inlägg är bra. Beror lite på luftflödet. I mitt fall är det dock inte så bra, då jag vill att luftflödet skall spridas jämt över filtret. Så då är nog en tratt att föredra.
 
Tackar för tipsen!

Skall ge mig i kast med det då vädret är mindre bra (Försöker undvika Vindsbastu).

/Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.