Hej !
Jag är ganska hemma på enklare elinstallationer och min fråga inskränker sig till rent praktiska/estetiska hänsyn - med den lilla egenheten att ifrågavarande installation helst skall bli så billig som möjligt...... :)

Jag bor i BR-lgh och avser att byta ut två lysrörsarmaturer i köket som ser bra skamfilade ut.
De är placerade under varsin del av en köksskåp som går i vinkel i kökets ena hörn och är monterade i maghöjd. Vardera armatur försörjs genom en separat kabel som kommer ur ett hål i väggen resp. kaklet, och som är fast ansluten till armaturerna.

Nu har jag hittat en snygg och billig spot-ramp , 60 cm, som dock är tänkt att anslutas genom stickpropp ( lös sladd). Går det att överbrygga detta problem på ett vettigt sätt som inte ser för dj...ligt ut ?
Min enda, amatörmässiga, fundering så här långt är att helt enkelt montera ett plant uttag under respektive skåp och ansluta sticksladden därigenom - men det kanske finns en smartare och snyggare lösning ?

Mycket tacksam för tips i rätt riktning / T


Jag har monterat lysrörsarmaturer tidigare, men då har det alltid handlat om fasta installationer, dvs som inte har stickpropp eller liknande.
 
Det måste ju finnas ett uttag att sätta kontakten i, så frågan handlar bara om var du kan sätta uttaget mest diskret. Att klippa stickkontakten och ansluta direkt är förstås helt fel.

Alternativet är att skippa den spot-armaturen och köpa lösa spottar/downlights som ansluts till en dold trafo någonstans, t ex inne i skåpet.
 
Tack !
Jo, jag är inne på Din första föreslagna linje. Det vore i sig inget problem att sätta ett snyggt platt uttag intill spotrampen. För att undvika att måsta "gömma" nån meter överflödig sladd skulle det i så fall innebära att man måste korta ned sticksladden som följer med rampen.
Finns det något att tänka på när man ersätter sladdens smala "euro"-stickpropp med en vanlig monterbar stickpropp ? Avståndet mellan respektive spotramp och de tänkta uttagsplatserna är inte mer än 20 cm.

Ideén med infällda spottar och trafo är naturligtvis proffigast, men då spricker min ekonomi- och tidsplan för hela projektet........

Vänliga Hälsningar
T
 
Man kan klippa sladden och koppla in den i en anlutningsdosa med dragavlastning..

Eller köpa en riktig armatur (finns de som ser likadan ut) som går att öppna och koppla fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.