Tjenare, efter att ha läst och följt det här forumet under en väldigt lång period så bestämde jag mig nu för att skriva något. På tiden kan man väl tycka..

Nåja, jag äger ett gammalt fritidshus där jag håller på att renovera lite smått. Huset har en timmerstomme och är rakt igenom oisolerat, på utsidan sitter vanlig stående panel och på insidan någon typ av spånskiva direkt på timret. Jag har tidigare målat & tapetserat men föga förvånande sprack det rätt snart som träet började röra på sig. Nu när jag gör en lite mer omfattande renovering så fastnar jag dock lite på hur jag ska göra i och med de vattenburna elementen.
Där sitter alltså bara spånplatta i dagsläget, så att isolera från insidan kommer inte bli av (det blir utifrån, något annat år)!

Jag har rivit ner lite av spånplattan på ena väggen, och min tanke är att sätta gips runt hela rummet.
I och med den väldigt snåla ytan bakom elementet måste jag dock välja om jag ska låta spånplattan sitta kvar eller om jag ska ersätta den med gips. Huruvida gips direkt mot timmerstomme är bra eller ej får någon gärna upplysa mig om.

För att undvika sprickbildning på kommande målning/tapeter kan jag väl sätta upp gips på övriga väggar och köra mer remsor i skarvarna. Borde jag sätta dem direkt på gamla spånplattan (med x antal gamla tapeter på..) eller ska jag riva och sätta nytt?
Jag måste i vilket fall som helst bort med alla taklister då spånplattan slutar där, och inte i höjd med taket. Anyway, elen är och kommer förbli utanpåliggande i det berörda rummet så det behöver jag inte ta hänsyn till.

Tack på förhand och hoppas att den samlade expertisen kan klargöra litegrand för mig! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.