Hej
Har nu lurkat runt på forumet ett bra tag och hittat massor med bra tips inför mitt garage projekt. Skall bygga ut mitt garage med en extra del i anslutning till den nuvarande som ligger i markplan och det skall gjutas en platta till att börja med. Då det ligger nedsprängt med marktryck på väggar och har ett tungt bjälklag av betong så har min konstruktör ritat in 290-väggar av lecablock med en klack som mothåll i den gjutna plattan.

Det är i sig inget konstigt med det men jag är lite osäker på hur jag får till klacken på ett bra och säker sätt. Om väggen varit 190 hade det varit lätt att hitta en planka med rätt dimension att lägga på L-formens överkant men med 290 mm är det inte lika givet. Vad kan man använda som "form" för detta och hur fäster man det på ett säkert sätt inför gjutningen? Grunden görs för övrigt med typiska L400 kantelement och en förstärkt kantbalk.

/Johan
 
Hej!

Kan du inte ta en större eller ta två mindre, om du behöver så kan man ju såga till dom i en byggsåg (på längden). Och göra någon konstruktion av regelvirke som stöder på L-formen som du fäster plankan/plankorna i.
 
Jo det borde gå, vore dock trevligt med någon bild på hur andra gjort. Blir så himla mycket lättare då ;-)
 
Tänk på att virket/plankan vill flyta upp så det måste vara stadigt förankrad nedåt.
Tänk också på att flytkraften är ca 2.5 ggr mot vatten.

Protte
 
Det är just att förankra den som jag är lite fundersam på. I vad kan jag fästa den och hur får jag den att ligga still, ingen som har skiss eller bilder?
 
Mitt förslag skulle vara (betong)plattor i botten av formen med ett armeringsjärn genom och upp genom plankan.

Ett annat alternativ skulle vara att göra som förr i tiden med en grovgjutning, sedan murar du ditt LECA och lägger en finsats innanför LECA som du river och glättar med fall mot golvbrunnen, då får du en klack som håller mot. Man MÅSTE INTE göra golvet färdigt i en gjutning.

Men kan man inte dubba LECA blocken, stoppa ned armering i den blöta betongen som sticker upp 5 cm och banka dit LECA.

Eller ställ ned LECA i formen, ställ på högkant om det behövs och gjut mot.

Varför behövs en kant? är fogen mellan varv ett och varv två tillräckligt stark att matcha marktrycket. Alltså vad hjälper en urstark kant om väggen ger sig högre upp. Om murbruk håller mellan varv ett och två, kan det väl hålla mellan plattan och varv ett.

Om nu konstruktören har hittat på en sådan lösning borde han också ha en lösning hur man gör den i praktiken också.

Protte, bygger med trä ovan plattan.
 
Har du någon ritning på hur det ska se ut, kanske finns enklare lösningar:)
 
Ett annat alternativ är väl att bulta fast ett vinklat (L-format) balkjärn i plattan, som mothåll för lecamuren. Men jag funderar också som Protte; varför håller murfogen mellan varv 1 och 2, men inte mellan plattan och varv 1?
 
Tycker det där med en gruvgjutning och sedan en inre gjutning låter som ett tänkbart alternativ... Att sätta ett vinkeljärn har jag också sett förslag på förut men aldig sett på någon ritning, känns kanske inte lika självklart...

Angående hållfastheten mellan varven så vet jag inget men är det ritat på detta sätt litar jag på min konstruktör, han vet definitivt sin sak.
 
Nu har jag sovit på saken och insett att göra gjutningen i två steg är helt riktig väg att gå.

Jag skall ju anlägga en platta helt i våg med en existerande platta och vill självklart att de skall vara i precis samma höjd. Detta blir svårt att nå i en och samma gjutning, då väggen mellan som skall rivas inte kan tas bort före gjutningen. Men om man gjuter och stannar under kanten i första gjutningen och sedan river mellanväggen är det ju lätt att göra detta i steg 2 och få det hela i våg. Samtidigt får jag en klack :) Vet inte om det blev helt begripligt men jag hoppas ni förstår iden...
 
Hej

Jag gjorde så här:

http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/gjutning.html


Lite svårt att se men en 29 cm bred plyfaskiva som motsvarar lecablocken.
Jag hade också lite beslutsångest om hur jag skulle göra.
Kvällen före gjutningen spikade jag fast plyfaskivorna.
Jag måste medge att jag inte trodde det skulle bli så bra som det blev och det trodde nog inte chauffören heller.

Se sista bilden :)

Said
 
prototypen skrev:
Varför behövs en kant? är fogen mellan varv ett och varv två tillräckligt stark att matcha marktrycket. Alltså vad hjälper en urstark kant om väggen ger sig högre upp. Om murbruk håller mellan varv ett och två, kan det väl hålla mellan plattan och varv ett.
Längre upp lägger man horisontell armering mellan skiften, så att väggen inte buktar in pga marktrycket. Kanten i plattan hjälper till att styva upp väggen, samt utesluter glidning. Man hade lika gärna kunnat åstadkomma det konstruktören är ute efter genom att gjuta kontreforer som dels förbinder väggen med plattan, dels ger väggen vertikalarmering. Normalt sett är det svårt att mura in vertikalarmering i leca-block. Kontreforer bör alltså ha utstickande horisontalarmering som sedan skarvas när väggen successivt muras upp..
 
såga frigolit bitar och släng i betong upp till L-elementet sen lägger du frigolit bitarna runt med tyngd på och gjut upp resten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.