Vi har köpt en timmerstuga och skulle vila byta ut befintlig spis och kassett mot en täljstens kamin eller något som är mera effektivt. Då det inte finns el och vi skulle önska använda stugan vintertid så vill vi ha en mera effektiv lösning. Vad rekommenderar ni?
 
  • Trivsamt rum med öppen spis, träväggar, prydnadsföremål och en dörröppning som leder till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Halllberg2019
  • Laddar…
Mats-S
hehe, eran öppna spis ser exakt ut som den vi hade på sommarstället tidigare :) Och vi är också beroende av uppvärmningen från kaminen.

Vi anlitade en seriös skorstensgubbe för projektet att installera en fristående gjutjärnskamin istället (Morsö). Dom har lika effektiva kaminer som täljstenskaminerna, same shit, diffrent names ;-)

1. Jag rev ner allt tegel fram till väggarna, sparade sockeln efter råd från skorstensgubben att det blev både snyggare och mer praktiskt att ställa ny kaminen en bit upp på sockeln.
2. Skorstensgubben renoverade skorstenen utvändigt och invändigt, la en tjock järnplåt på sockeln, monterade in kaminen och anslöt den mot befintlig skorsten. Därefter putsade han alla tegelytor (inte sockeln) samt tätade skorstenen invändigt.
3. Besiktning av sotare, inga anmärkningar, bara att elda nu :)
4. Vistelse på sommarstället nu möjligt även på vintern.
 
  • Gilla
Halllberg2019 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, eran öppna spis ser exakt ut som den vi hade på sommarstället tidigare :) Och vi är också beroende av uppvärmningen från kaminen.

Vi anlitade en seriös skorstensgubbe för projektet att installera en fristående gjutjärnskamin istället (Morsö). Dom har lika effektiva kaminer som täljstenskaminerna, same shit, diffrent names ;-)

1. Jag rev ner allt tegel fram till väggarna, sparade sockeln efter råd från skorstensgubben att det blev både snyggare och mer praktiskt att ställa ny kaminen en bit upp på sockeln.
2. Skorstensgubben renoverade skorstenen utvändigt och invändigt, la en tjock järnplåt på sockeln, monterade in kaminen och anslöt den mot befintlig skorsten. Därefter putsade han alla tegelytor (inte sockeln) samt tätade skorstenen invändigt.
3. Besiktning av sotare, inga anmärkningar, bara att elda nu :)
4. Vistelse på sommarstället nu möjligt även på vintern.
Har du möjligen bilder på den?👏
 
Mats-S
S Shalini Sankey skrev:
Har du möjligen bilder på den?👏
Tyvärr inte märkligt nog ... letade lite men hittade inga. Hittar jag några så återkommer jag.
 
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, eran öppna spis ser exakt ut som den vi hade på sommarstället tidigare :) Och vi är också beroende av uppvärmningen från kaminen.

Vi anlitade en seriös skorstensgubbe för projektet att installera en fristående gjutjärnskamin istället (Morsö). Dom har lika effektiva kaminer som täljstenskaminerna, same shit, diffrent names ;-)

1. Jag rev ner allt tegel fram till väggarna, sparade sockeln efter råd från skorstensgubben att det blev både snyggare och mer praktiskt att ställa ny kaminen en bit upp på sockeln.
2. Skorstensgubben renoverade skorstenen utvändigt och invändigt, la en tjock järnplåt på sockeln, monterade in kaminen och anslöt den mot befintlig skorsten. Därefter putsade han alla tegelytor (inte sockeln) samt tätade skorstenen invändigt.
3. Besiktning av sotare, inga anmärkningar, bara att elda nu :)
4. Vistelse på sommarstället nu möjligt även på vintern.
Hejsan,

Skall själv demontera en gammal muradspis och sätta in en braskamin. Demontera via hantverkare men verkar dyrt, 30-40k. Demonterade du själv? Hur lång tid tog det? Var det svårt?

Häls amatörsnickaren.
 
Mats-S
H Halllberg2019 skrev:
Hejsan,

Skall själv demontera en gammal muradspis och sätta in en braskamin. Demontera via hantverkare men verkar dyrt, 30-40k. Demonterade du själv? Hur lång tid tog det? Var det svårt?

Häls amatörsnickaren.
Jag demonterade min spis själv, tog typ 1 dag. Inte svårt alls, bara att knacka bort all putsen först, sedan knacka bort sten för sten på "spiskåpan", därefter tog installatören över och tätade skorstenen, putsade skorstensstocken och anslöt kaminen till befintlig skorsten.

Så här ser det ut idag, som du ser så behöll jag sockeln från den öppna spisen, la en järnplåt på den och ställde sedan den nya braskaminen på plåten :)

Vedeldad braskamin placerad på en järnplåt ovanpå en tegelbas, omringad av eldställ, ved, en korg med vedträn samt en kastrull och en tekanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.