K
Ja, hur gör ni med alla dessa halvfulla patroner med fog, lim silikon osv som blir över på varje jobb?
Nu är jag iofs hantverkare så jag antar att jag gör av med mer än gemene man men ändå.

Själv slänger jag alltid patronerna när jobbet är klart då dom annars sölar ner hela bilen, torkar och blir dåliga på annat sätt

Har funderat ett tag på detta och kommit fram tillo att det är varken ekonomiskt eller miljövänligt

Ideer uppskattas varmt!
 
Jag har många gånger funderat på att sätta på lämpliga korkar och sedan förvara patronerna i vatten. Ett HT-rör borde kunna fungera. Tyvärr har jag aldrig kommit till handling. I teorin borde det fungera i alla fall. Det behövs ju bara lite vatten i botten så att hela pipen täcks.
 
Behövs det ens någon kork på de flesta produkter? Det löser väl vattnet.
 
Nu var jag och kollade. Det visade sig att patronerna passar perfekt i gummitätningen på ett HT-50-rör. Om man tar ett kort HT50 rör med muff och sätter ett täcklock i sidan med slätända så kan man hälla i lite vatten och trycka ned patronen med pipen först. Lite fett på packningen är nog lämpligt.
 
  • Gilla
obo
  • Laddar…
K
Varför förvara dom i vatten?
Det funkar ju med att köra ner 2 st 4" spik, men känns som dom är svårförvarade.

Kanske en back med en tunn plyfaskiva med ål i som patronerna passar i eller nått...
 
Gör av med många målarfogspatroner. Då flyttar man över pipen till nya så får man en över. Då kan man skita i att täcka pipen. Ta bara en överbliven och kör på. Värre är det då man glömmer dem i kylan i bussen på vintern. Sabbat flertalet på detta sätt.

Mvh Lagavulin
 
Brukar dra i en skruv i pipen, men det håller ju inte för evigt. Har slängt bra många halvfulla patroner.

Än värre är det med fogskum, dom har jag aldrig lyckats med. Inte ens om jag blåser ur ventilen.
 
Jag kör på Lagavulins metod, funkar kanon bort med den torkade pipen dit med en ny.
mycke_nu apropå fogskum, har du provat pistolskum? Mycket lättare att dosera rätt. När du är klar är det bara lämna tuben kvar i pistolen så kan du använda den flera gånger.
 
Pistolskum är lite för dyrt för mej som sällananvändare, pickan kostar ju en förmögenhet. :(
 
Jag brukar skruva loss pipen och ta tex brun packtejp en liten bit över själva gängorna på tuben och sedan skruva fast pipen gärna en oanvänd som inte har avskuren topp håller i flera månader. Har även provat en bit plastpåse men det går fortare och jag tycker det blir tätare med tejp. Pipen låter jag ligga när det har torkat i den brukar det gå ganska lätt att rengöra den.

Mvh Pär H
 
När jag pluggar mina patroner så brukar jag bara ta nåt skit som ligger nära, sist var det ett centrotec bits tror jag.
 
Jobbar man med det som TS och jag så var är problemet?
De går liksom åt dagligen typ och man tar inte en ny för för att lägga lite fog så tja?
Och ja, jag har latexfog/akrylfog, PL600 och silikonlim i hinken. hinken är bra för att ta in allt nattetid då det är kallt ute.

Tomma patroner är rätt bra att ha för att förvara verktyg i.
/Kent
 
Jag använder korkar med gängad hatt. När patronen är slut flyttar man bara över korken till nästa patron av liknande modell.
Givetvis håller det inte för evigt, men någon månad brukar inte vara något problem med dom flesta fogmassor.
 
S
släng halva tuber. varför? finns igen garanti att dom är bra när ni ska använda dom.
lite annat som hanverkare men till slut blir det för många tuber i bilen.

snickarboden
du tycker inte dina verktyg är lite kladdiga efter ha varit i en silicontub?

mycke_nu
måste du ha en pistol då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.