Blir tokig, har läst jag vet inte hur mkt om just kattgluggarna på vår torpargrund, hur man ska göra till vintern. Ska de stängas och täckas med snö eller inte? Orskan till att jag undrar är att vi förra året köpte ett gammal hus byggt i början på 1900 talet och det var väldigt kallt på golvet men då hade vi öpnna luckor hela vintern. Sen när jag läst p om det så är det så olika bud på vad man ska göra till vintern? Om man ständer, är det risk för fuktskador?

Hur gör ni? tacksam för många svar!
//J
 
Att stänga dessa gluggar är nog inte att rekommendera, men det är en fråga som endast kan besvaras av dig själv genom att hålla stenkoll på vad som händer i torpargrunden om du stänger någon eller flera. Det hela handlar om ett system som fungerade genom självdrag när huset var nytt, och då var man inte bortskämd med varma golv. Systemet bygger på att en eller flera murstockar fanns i huset, man eldade mer eller mindre konstant under den kalla årstiden vilket i sin tur värmde fundamentet i torpargrunden och därmed skapades ett självdrag som höll markfukten borta. Det som du borde göra är nog istället för att stänga några ventiler är att isolera golvbjälklaget bättre.
 
Ok, tack för hjälpen. Nu är det så att vi eldar mkt under vinterhalvåret, vi har en kakelugn samt en vedspis i köket vi eldar i varje dag ca 2 ggr per dag samt en kamin i vardagsrummet som också eldas i. Från 1 dec till maj ungefär eldas det för fullt här hemma. Min morfar sa att de alltid stängde luckorna på kattgluggarna under vinterna och skottade snö upp mot väggen och det hjälpte väldigt mkt mot kalla golv osv. Och jag har läst mycket om båda sorterna, en del rekomenderar öpna medans andra stängda.. Så det är svårt att veta vad man ska tro.
 
Jag har ett gammalt hus byggt på 20-talet. Golven är kalla därför stänger jag gluggarna. Grunden är snustorr. Huset står på en liten ås. I mitt fall verkade det vara riskfritt.

På vintern är luften torr. Dessutom är det lätt att hålla grunden varmare än uteluften. Detta minskar risken för hög fuktighet i grunden. Liten risk att stänga ventilationen.

På sommaren och våren stiger luftfuktigheten. Det blir också snabbt varmare ute än inne i grunden. Risken för hög fuktighet ökar i grunden. Ventilationen bör stängas.

Att en murstock skulle höja temperaturen i en uteluftventilerad krypgrund trodde jag också på. Ända tills jag kände efter och insåg att den var iskall hur mycket jag än eldade. Särskilt gäller det kakelugn. Men även min Husqvarna vedspis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.