Har ett hus med timmerväggar på nedre plan. Idag är några rena timmerväggar, några med spännpapp & tio lager trasig tapet, några med träfiberskivor. Hur gör ni era innerväggar snygga? Är ni duktiga & pappspänner (skuller vilja men det går inte...)? Har funderat på att skruva upp renoveringsgips men vet inte...
Suck! Vi ska just till att totalrenovera undervåningen och det är svårt med alla beslut. Ytterväggarna ska tilläggsisoleras innifrån så där får sambon gips som han vill men innerväggarna? Det känns fel att skruva gips på alla väggar & flera tak men vi måste ju flytta in till hösten. Just nu är det trögt :-/
 
Funderar också på samma sak. Helst skulle jag vilja lerklina väggarna som de har varit från början, men det känns lite övermäktigt. Tills vidare får timmerväggarna faktiskt vara, jag gillar dem. De väggar som har fiberskivor målar jag och på en del har vi spikat upp pärlspontspanel. Några ytterväggar i övervåningen som inte är av timmer tänker vi isolera på insidan och ha målad råspont mot rummet.
 
Jag vill passa på att slå ett slag för lerklining! Det ÄR verkligen varken svårt eller jobbigt. Det är lätt och kul och blir snyggt. Att passa och skära till skivor tycker jag har varit mycket bökigare, även om det går åt mindre tid i varjefall i teorin... ;)
 
Kan det verkligen vara sant att det inte är jobbigt att lerklina? Det LÅTER himla jobbigt att mura upp lera på hela väggarna, för att inte tala om att man ska börja med att blanda till leran... Hur gjorde du, Sara?
 

Jag tänker faktiskt prova att sätta pappspända väggar. Det har det varit i original även om det ersatts med tretex skivor nångång på 60-talet förmodligen...

Får väl se hur det blir...

 
Och jag har ett tag gått och grunnat på hur det går om man vill sätta upp saker på väggarna, om man lerklinar alltså. T ex tavlor eller för att inte tala om köksinredning (skåp/hyllor)...?? :-?
 
Men bakom köksinredningen behöver man väl inte fixa väggarna om inte för annat än att få dem så raka att kopparna inte trillar ur skåpen. Bakom kakel skulle jag sätta gips...för vem ser det och det funkar. Globestar: Om ni nu nödvändigtvis måste isolera innerväggarna (vilket jag inte tror man behöver i ett stockhus) med allt vad nu det medför för fönster, foder, lister,socklar, golv mm och tänker sätta gips på dem - kommer då inte innerväggarna att se väldigt avvikande ut om de pappspänns eller lerklinas? Gipsen ger ju en perfekt slät yta förutom de "ljuvliga" spackelstråken som är i princip omöjliga att få bort.
 
Men bakom köksinredningen behöver man väl inte fixa väggarna om inte för annat än att få dem så raka att kopparna inte trillar ur skåpen.
Fast jag tänkte faktiskt mer på hyllor, och så tavlor då förstås. :-/
 
Jag har redan tidigare lovat att återkomma med recept och hur vi gick till väga... Det kommer, :-[
Jag har faktiskt hittat vår receptskiss! :D

Vi har borrat i lerkliningen för hyllor. Det blir inte så vackert bakom, men om man någon gång vill ta ned hyllorna så kan man ju plutta i lite lera och måla över. Tavlor har vi hängt från taket i fiskelina, men vi har även spikat upp lite saker med smidd spik och klippspik. Inte en spricka inom synhåll! :)
 
Vi har borrat i lerkliningen för hyllor. Det blir inte så vackert bakom, men om man någon gång vill ta ned hyllorna så kan man ju plutta i lite lera och måla över. Tavlor har vi hängt från taket i fiskelina, men vi har även spikat upp lite saker med smidd spik och klippspik. Inte en spricka inom synhåll!
Tack TorpSara - du verkar vara en hejare på det mesta! ;) Nu slipper jag fundera på det nåt mer, ännu ett plus för lerkliningen. ;D

Och sen så hittade jag ditt recept som du skrivit tidigare. :)

Så här gjorde vi: Vi hyrde en tvångsblandare, det var bra. Vi blandade med vanlig lera från kakelunsmakaren och 0-4 mm sand från Bauhaus. Limvatten på pärllim från färghandeln och kutterspån (köpte på Granngården). Jag köpte häcklade linfiber från Sycon som vi klippte i bitar om ca 2-5 cm. För känslans skull hällde vi i en hink kodynga också i första påslaget, det kanske man ska skippa... Linfibrena är det vanskliga, de trasslade lite runt armarna i blandaren och man fick lite väl torr blandning mot slutet. Det var å andra sidan lätt att späda i hinken och det är MYCKET lätt att få känslan för konsistensen.

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del eller kutterspån
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten

Vi klinade på murnät. Det sprack som tusan när det torkade, för vi hade nog för mycket lera, men efter torkningen så "målade" vi väggarna med lervälling och en bred rodfärgspensel. Det var nog det bästa vi kunde ha gjort. Ytan blev verkligt bra och hörnen perfekta!
 
Där ser man! :) Nu har vi hållit på med skivor i sovrummet och jag tror att vi båda ångrar att vi inte klinade där också...

Ska se om jag kan ladda upp några bilder också...

Svärföräldrarna sätter upp hönsnät med häftpistol, tisdag kväll, det tog kanske max två timmar, vi var fyra stycken, men vi klippte linfiber också...

main.php

Dagen efter lade vi på första lagret. Såten först sen väggen. Vi hade lite olika arbetsmetod, jag använde bara händerna, de andra hade murslev eller spanska. Man får prova vad som känns bäst!

main.php

Man kan klina in elen också... ;-)

main.php

Första lagret klart, tjockleken var väl mellan 1-4 cm...

main.php

på torsdagen lade vi det andra lagret. Vi lade bara två.

main.php

Det är nästan klart...

main.php

Och det absolut pyttesista...

main.php

Sen som sagt. Det krackelerade MASSOR, men det "målade" vi över med ren lervälling. Det blev tokfin finnish. Tyvärr har jag ju ingen slutbild. Vi målade efter två veckor.
 
Slutbild: Omålat, nu är det målat med matt linoljefärg; bränd terra och gulockra i vitt. Rätt varmrosa alltså.

main.php
 
Det blev väldigt fint må jag säga :)

Ångrar lite att jag gipsat tv-rummet...

Men det finns flera rum, det där med lerklining ser faktiskt rätt kul ut :D
 
Det ÄR kul! Och man blir imponerad av hur fint man kan få till det...  :D

Här är en "före"-bild:

Reglade väggar, billig strukturtapet och dito plastmatta. Tunna och maskinlackade foder. Slitet tretextak.
main.php
 
TorpSara - det här var jätteroligt att se! Och vad fint det blev!! :)
Är jättesugen på att göra samma sak nu. ;)

En dum fråga kanske, men vad är såten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.