Då var det dags för flytspackling strax.. satt och läste genom instruktionerna så man har lite kött på benen innan man hoppar på detta:)

Men altså läs mina funderingar o tankar kring detta och kom gärna med era tankar o synpunkter.. sen vill jag gärna ha allmänna super tips till en första gången flytspackling)

steg 1. Prima golvet "spånskiva"
steg 2. plavera ut armeringen och häfta fast det.
steg 3. elektrikern ska lägga ut golv värmekabeln
steg 4. start av flytspacklande..

Men det står på primer burken. Tid mellan primern läggs till flytspackling skall utföras max 24timmar.

Hur tajmar ni in det där med elektrikern? detta går ju typ inte få till..
Har faktist lite lust och lägga dit kabeln själv. Men vad ska man mäta för att se om kabeln är hel?.. Har modell lös kabel.. Hur räknar jag ut CC på kabel läggningen?
 
T
Du får inte lägga kabeln själv. Det ska en elektriker göra.
 
tank77 skrev:
Du får inte lägga kabeln själv. Det ska en elektriker göra.
Vet inte om det stämmer.. vill gärna höra nån annans synpunkt på det.
Vad jag läst så står det "inkoppling måste ske av behörig elektriker" Då räknar jag med att dom menar inkoppling så man får fram el till den ??

sen på kabeln garanti sedel står det. Garantin gäller bara om utläggning och inkoppling är utfört av behörig elektriker..

Men visst jag ska försöka få till det att det passar tidsmässigt. Men vad händer om t.ex primern får ligga 48-72 timmar utan att få spackel över sig?
 
T
kimmo_thn skrev:
Vet inte om det stämmer.. vill gärna höra nån annans synpunkt på det.
Vad jag läst så står det "inkoppling måste ske av behörig elektriker" Då räknar jag med att dom menar inkoppling så man får fram el till den ??

sen på kabeln garanti sedel står det. Garantin gäller bara om utläggning och inkoppling är utfört av behörig elektriker..

Men visst jag ska försöka få till det att det passar tidsmässigt. Men vad händer om t.ex primern får ligga 48-72 timmar utan att få spackel över sig?
Ja, det är lugnt att lägga kabeln själv, bara du får en elektriker att gå med på det. Men du verkar ju inte särskilt insatt då du frågar om avstånd och så, det brukar iofs stå på baksidan på kartongen eller i instruktionerna i kartongen vilken effekt avståndet ger.

Angående primern så det inte så jäkla noga så 2-3 dagar gör ingens skada om du inte har en VÄLDIGT dammig miljö!
 
tank77 skrev:
Ja, det är lugnt att lägga kabeln själv, bara du får en elektriker att gå med på det. Men du verkar ju inte särskilt insatt då du frågar om avstånd och så, det brukar iofs stå på baksidan på kartongen eller i instruktionerna i kartongen vilken effekt avståndet ger.

Angående primern så det inte så jäkla noga så 2-3 dagar gör ingens skada om du inte har en VÄLDIGT dammig miljö!
får nog ta fram kabel rullen och läsa om det står nått där:(.. men jag tror att elektrikern fixar det på nått sätt inom tids ramen..

Skönt och höra att det inte var nån fara med primern
 
T
Varför inte ringa elektrikern och fråga när han kan, ja på torsdag säger han tex. Då primar du på onsdag kväll samt häftar fast armeringen!
 
Jag förstår inte problemet då det tar typ 2tim att prima och fästa armeringen och då är det mesta torktid på primern...

Detta är väl inga problem att tajma in före elektrikern kommer...

Hur gör hantverkarna som jobbar med detta dagligen tror du... ;)

Tror dessutom inte du hittar någon elektriker som vill att du gör vissa bitar av detta om han sen ska kunna lämna garantier på jobbet...
Ofta är det t.o.m svårt att hitta någon som lägger en slinga som du själv köpt...
 
Fast problemet är väl att man aldrig kan vara säker på att elektrikern (gäller i hög grad rörmokare också) kommer när han sagt, hantverkare har en tendens att inte passat tider och att inte höra av sej.

Men för att återgå till TS fråga, kan man inte prima efteråt då? spelar det nån roll att man får primer på el-slingan?
Så har jag gjort, har iofs vattenburen golvvärme som kanske är lättare att prima under och runt? eller är det nåt annat som gör det omöjligt?
 
blir oftast pölar av primer när det ligger armering...
prima, häfta nät, låt elektrikern lägga slingan, slå primer i tex en blommspruta och duscha ut på golvet, tänk på att det kan ta längre tid för primern tt torka iom att det är primat förrut
 
Jan-Å skrev:
Fast problemet är väl att man aldrig kan vara säker på att elektrikern (gäller i hög grad rörmokare också) kommer när han sagt, hantverkare har en tendens att inte passat tider och att inte höra av sej.

Men för att återgå till TS fråga, kan man inte prima efteråt då? spelar det nån roll att man får primer på el-slingan?
Så har jag gjort, har iofs vattenburen golvvärme som kanske är lättare att prima under och runt? eller är det nåt annat som gör det omöjligt?
Nu jobbar ju inte jag på det viset och inte heller mina elektriker och rörläggare men jag förstår din tanke...

Har jag bestämt med elektrikern eller rörläggaren en viss tid så är de där den tiden...

Men det blir ju lite lättare för mig som har ett par som jag samarbetar med...
Klart svårare för Svensson kanske att få dit dem i tid...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu jobbar ju inte jag på det viset och inte heller mina elektriker och rörläggare men jag förstår din tanke

Jag vet Paul, men visst var det så att Du inte ville jobba i Uppsala? :D;)
 
Jag fick pratat med elektrikern idag.. Inga problem enligt honom. Så vi tar det en lördag :)
 
Elektrikern måste förlägga golvvärmekabeln.

//Patrik
 
Som sagt, det är ett behörighetskrävande arbete att lägga värmekabeln. Ett rent praktikst problem om någon vill hempula detta är att kabeln skall isolationstestas innan den gjuts in (och efter). Och isolationstestare är ett instrument som de flesta av oss som inte är elektriker saknar. Det duger inte med en vanlig resistansmätning med en multimeter, isolationstestning skall göras med 500 eller 1000V.
 
Jan-Å skrev:
Jag vet Paul, men visst var det så att Du inte ville jobba i Uppsala? :D;)
Eeh.. tror tyvärr inte det fungerar så bra... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.