Vi har hittat drömhuset ute på landet :). Sitter och kalkylerar vad det kan tänkas kosta att få det i ok skick. Tidigare ägare har renoverat huset på utsidan men vi kommer att få göra allt på insidan, mest målningsarbete + nytt kök.

MEN när vi gick ned i den lilla matkällaren under köket hade vi full insyn under hela huset och insåg att det är totalt oisolerade golv :surprised:. Huset står på torpargrunden och sedan är det ett mellanrum till backen utan någon isolering emellan. Gammalt golv med små springor mellan blankorna dessutom. Ser för mitt inre elräkningen rusa i höjden och tredubbla yllestrumpor ;).

Hur skulle ni isolera detta golv och vad kan det tänkas kosta? Tänkte lägga ett bud på detta urmysiga hus men det beror som sagt på vad det kostar att renovera för redan nu är priset ganska högt då förra ägaren lagt ned mycket pengar på utsidan... :-/
 
Det låter som du måste bygga på en trossbotten, alltså regla upp under bef. innergolv och fylla med isolering.

Sen måste det bli vindtätt också, annars kan du ha hur mycket isolering som helst utan nytta.

Därför är det nog lättare i alla fall att ta det inifrån.

Jag skulle prata med en byggare först!
Gå inte på lurendrejeri om att skruva upp frigolit underifrån, tror inte du får det vindtätt i alla fall.

Lycka Till!
 
Ok, jag antar man grundar med typ vindpapp (?), vad är det bästa materialet att isolera med sedan då? Sågspån? Cellulosafiber? Ekofiber?

En annan fråga: är man tvungen att kassera det gamla golvet helt när man plockar bort det eller kan man lägga tillbaka samma golv? Det är så vackert :'(
 
jocke@nybleus.se skrev:
Jag skulle prata med en byggare först!
Gå inte på lurendrejeri om att skruva upp frigolit underifrån, tror inte du får det vindtätt i alla fall.
Jag är en sådan däringa teoretiker och jag begriper inte varför tätheten skulle bero på om man jobbar ovan eller underifrån. Det borde bara vara en fråga om hur lätt det är att komma åt vilket mest beror på hur hög grunden är över marken.

Frigolit är rimligtvis helt vindtätt men kanterna...
 
Precis frågan är om du kommer åt underifrån.

Själv skulle jag ha byggt en trossbotten och använt asfabord till vindtätning och isolerat med ekofiber/cellulosa el sågspån om du kunde få det nästan gratis hos nåt sågverk eller nåt.

Golvet går självklart att lägga tillbaks bara man är försiktig när man plockar bort det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.