Avstyckning av tomt görs av Lantmäteriet, så börja med att ta kontakt med dem. Det är dock inte gratis att stycka en tomt...
 
Hemmakatten
Det är två instanser som måste kontaktas.
Dels kommunen. Det är de som kollar på detaljplaner och annat och ser till att marken du vill avstycka är avsedd för bebyggelse. Om inte (tex parkmark) så måste kommunen vilja ändra om det till mark för bostadshus.

Det andra är lantmäteriet. De prövar och godkänner att mark är ok för bostäder samt att de styckar av lämplig tomtstorlek. Lantmäteriet föreslår även lösningar för VA och kan skriva seritut, upprätta GA (gemensamhetsanlggningar) för detta.


Innan du bestämmer nåt med Lantmäteriet (de tar bra betalt) bör du få besked från kommunen om at de godkänner en avstyckning.
 
Sorry, men utanför detaljplanelagt område är det som regel mycket svårt att få bygglov på obebyggd tomt. Om du däremot hittar ett (någorlunda användbart) bostadshus på markerna ökar dina chanser dramatiskt. Då kan du hävda "pågående markanvändning" gentemot byggnadsnämnden.

Hinder nummer två är att du måste ordna vatten och avlopp. Här är det hälsovårdsnämden som har veto. Formellt är det visserligen byggnadsnämnden som inhämtar yttrande från hvn. Men du slipper trassel senare om du talar med hälsofolket direkt.

Tredje problemet är att fastigheten måste ha ordnad väg. Om du har oturen att bli beroende av utfart på större trafikled kan vägverket ha tuffa krav på trafiksäkerheten. Om du hittar ett gammalt bostadshus ökar sannolikheten att dit redan leder någon sorts väg.
 
Det behöver inte vara svårt att få stycka av tomt utanför planlagt område. En förutsättning för att få stycka av är att du fått positivt förhandsbesked om bygglov från kommunen. När du söker detta skall du ange hur väg, vatten och avlopp skall lösas. Kan detta lösas på ett rimligt sätt, inga grannar har något emot bygget och inga kulturvärden anses gå förlorade vid exploateringen skall det inte vara några problem. Börja med att prata med stadsbyggnadskontoret i kommunen. De kan säkert på en gång svara på om det är troligt att du får bygga eller inte. Sedan söker du förhandsbesked. Prata gärna med berörda grannar innan du skickar in ansökan. Avigt inställda grannar kan föhindra bygget om de har rimliga skäl, och de kan försinka processen med åtskilliga månader eller till och med år utan att ha några rimliga skäl.
 
Jag vill inte på något sätt avråda er från ert projekt, men det kan vara bra att vara mentalt förberedd. Jag har nyligen genomgått samma process och det är... tja... fascinerande hur mycket byråkrati det krävs och hur många pesoner du måste tala med och hur många olika papper du måste skicka fram och tillbaka. För min del tog pappersarbetet nästan precis ett år innan allt var klart.
(När allt är klart kommer jag nog att skriva en bok om hur det går till. Det känns som det behövs.)
Ibland hör man att det startas för lite företag i Sverige och ett av argumenten är att det är så krångligt att starta ett företag. Eftersom jag gjort båda delarna kan jag försäkra att starta ett företag är *intet* jämfört med att stycka av en tomt och få ett bygglov!
Lycka till i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.